ISSN 1575-2275Dipòsit Legal B.20995-99

AAA
mida text

Dossier

El ciberplagi acadèmic: esbrinant-ne les causes per tal d'enllestir les solucions

Rubén Comas (rubencomas@gmail.com)
Doctorand del departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la Universitat de les Illes Balears (UIB)

Jaume Sureda (sureda.negre@gmail.com)
Catedràtic del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la Universitat de les Illes Balears (UIB)

Resum

El plagi és un símptoma d'una crisi de posicionament, el vèrtex superior d'un iceberg que constitueix la necessitat de reconfiguració del paper del professorat, l'alumnat, el personal dels serveis bibliotecaris i el personal administratiu a les nostres universitats. Tanmateix, les discussions i els punts de vista arran del plagi acadèmic també mostren la relació entre coneixement i societat. Sigui com sigui, calen un debat i una reflexió profunds per tal de prendre mesures per a capgirar una situació que advertim que és perillosa.

El recull d'articles que hem preparat per a aquest monogràfic -que esperem que ajudin en el debat necessari- aborden el plagi acadèmic des de diferents punts de vista. D'una banda, Santiago Cavanillas (catedràtic de Dret de la Universitat de les Illes Balears) introdueix el vessant normatiu en relació amb el plagi acadèmic. Els professors Lidija Bilic-Zulle i Mladen Petrovecki, de la Facultat de Medicina de la Universitat de Rijeka (Croàcia), dibuixen un estat de la qüestió de la recerca que s'ha desenvolupat sobre el plagi acadèmic a Europa en els darrers anys. El professor Karl Jones, de la Universitat John Moores de Liverpool, presenta i descriu els principals sistemes de detecció de plagi implementats a les universitats. Finalment, els autors d'aquesta introducció i Mercè Morey presentem una recopilació de webs, portals i referències bibliogràfiques que poden servir per a provocar l'interès dels lectors en la matèria.

Paraules clau

TIC, ciberplagi, sistemes de detecció

Data de presentació: setembre de 2008
Data d'acceptació: novembre de 2008
Data de publicació: desembre de 2008

UOC

Digithum és una revista impulsada pels Estudis d'Humanitats i els Estudis de Llengües i Cultures de la UOC

Llicència de Creative Commons Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 2.5 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los i comunicar-los públicament sempre que citeu l'autor i la revista que els publica (Digithum), no en feu un ús comercial i no en feu obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/deed.ca.