Número 70 (octubre de 2017)

Marques que s'independitzen de la seva comunicació i marques que no

Sílvia Sivera

Comencem amb humor perquè el tema és molt seriós. Recordeu aquell acudit d’un català que vol publicar una esquela per a la seva dona? «Posi: Montserrat ha mort». El de la funerària li diu: «Senyor, les cinc primeres paraules són gratis». I l’home contesta ràpidament: «Ah, sí? Doncs posi: Montserrat morta. Venc Opel Corsa».

El passat 11 d’octubre, després que el president del Govern espanyol va requerir per carta l’aclariment al president de la Generalitat de Catalunya si el dia abans havia declarat la independència o no, un jove tarragoní feia aquesta piulada:

No és la primera vegada que aquest popular acudit ha inspirat l’enginy reactiu en les xarxes socials; recordo, per exemple, l’intercanvi de piulades entre els polítics Gabriel Rufián i Pablo Echenique l'estiu passat, en què el primer contestava que venia un Opel Corsa i el segon replicava que venia un Seat Ibiza.

Tampoc és la primera vegada que les marques al·ludides intervenen ràpidament en les converses socials; de fet, és el que s’espera d’un bon professional del community management (CM) que sap monitorar les xarxes i respondre de manera adequada i amb el to pertinent. Així ho va fer en aquest cas el CM d’Opel:

Aquest és l’inici d’una sèrie d’intervencions del community manager de la marca automobilística, molt celebrades pels usuaris, i que demostren que la proximitat dels anunciants amb els consumidors es treballa dia a dia i no es pot quedar en la simple formalitat d’un eslògan.

Ara que tant parlem de la necessitat d’aconseguir engagement, de compromís, de la coherència i la responsabilitat de la comunicació, per què ha de ser notícia que un anunciant destaqui per ser present en els temes que interessen el públic?

Afortunadament, aquests dies hem trobat també altres casos de publicitat reactiva —alguns diran que és oportunista, però prefereixo pensar que és oportuna— sobre el tema polític que aclapara la nostra actualitat mediàtica.

L’empresa Campofrío, fidel a la línia de comunicació que segueix des de fa temps, perfectament dibuixada en l’humor crític, va publicar aquest anunci en premsa escrita:

Per una altra banda, la plataforma en línia de reserves d’hores d’hotel byhours.com, que promet «microestances d’hotel per descansar, treballar, dialogar», ens va sorprendre gratament també amb aquesta pàgina:

marques4

Ens sorprèn, en sentit contrari, el silenci d’altres anunciants que ens han convidat durant anys a declarar la «República independent de casa nostra», o que ens han preguntat insistentment: «Parlem?».

Fer eslògans és una feina molta seriosa i de molta responsabilitat. Però encara és més seriós i demanda una major responsabilitat ser coherents amb allò que diem que volem ser o que prometem als consumidors.

I això es demostra cada dia, sobretot quan un client t’interpel·la directament. Si no contestes, el problema no és només de comunicació; també és d’educació. En aquest cas concret, diguem-ne, de netiqueta: el passat 9 d’octubre vaig fer aquesta piulada dirigida a la primera entitat bancària que va traslladar la seu social fora de Catalunya.

Feia quatre dies que havien fet efectiu el trasllat i encara no ho havien comunicat per carta als clients —que és el canal habitual que fa servir l’entitat—. A hores d’ara, tampoc no ho han fet i aquest és el pitjor dels silencis que pot perpetrar una marca: ignorar els seus clients. Què vol dir llavors el seu eslògan «Ser on siguis»?
El 13 d’octubre vaig fer una altra piulada, per si de cas l’equip de CM s’havia despistat, i vaig aprofitar per informar-los de l’imminent inici del màster universitari de Social Media: Gestió i Estratègia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Segueixo sense cap resposta, ni per Twitter ni per correu postal per part d’aquesta entitat.
Conclusió: hi ha eslògans que poden acabar com epitafis. Potser el millor és fer-los desaparèixer. I així acabem amb cinc paraules i una mica d’humor: DEP Eslògan «Ser on siguis».

Per saber-ne més:

Píndola Social Media amb BeAgency, l'agència de publicitat omnicanal, especialitzada en social media, que col·labora amb el màster universitari de Social Media: Gestió i Estratègia de la UOC: #BrandFormance, la comunicació avui.
Entre altres temes, ens van explicar el cas de Hawkers, un anunciant que sap aprofitar oportunitats per comunicar-se amb el públic en els mitjans socials.

Citació recomanada

SIVERA, Sílvia. Marques que s'independitzen de la seva comunicació i marques que no. COMeIN [en línia], octubre 2017, núm. 70. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n70.1765

mitjans socials;  publicitat;  viralitat;
Números anteriors