Número 76 (abril de 2018)

Vull ser programadora de contingut a YouTube!

Judith Clares Gavilán

Fa uns mesos vaig publicar un article sobre la protecció dels menors a internet arran de la revisió de la nova Directiva de Televisió sense Fronteres. En aquest article prestava especial atenció al contingut audiovisual que els menors tenen a disposició a través d'internet i en concret a través de plataformes obertes com YouTube. Des de llavors a casa vaig fer alguns canvis en les tauletes, incorporant mesures de control parental. He d'admetre que el meu primer impuls va ser desinstal·lar YouTube de la tauleta, però al cap de poques hores l'app tornava a estar instal·lada, així que el pas següent va ser instal·lar YouTube Kids.

Si bé és cert que aquestes mesures m'han ajudat a reduir el tipus de contingut al qual poden accedir els meus fills, la veritat és que no estic satisfeta amb el resultat. Segueixo sense poder decidir quin contingut vull que vegin i quin és el contingut al qual no vull que tinguin accés dins de la mateixa aplicació. No només em preocupa tractar de garantir que no tinguin accés al contingut nociu o a aquell contingut que consideri inadequat per a la seva edat sinó procurar també que inverteixin el seu temps a veure "altres coses". Però segueixo sense poder programar a YouTube! I de fet entenc que aquesta és també la gràcia de la plataforma.

Què té YouTube que agrada tant a nens i joves?

El contingut que més els agrada no sol ser contingut produït per productores especialitzades, de fet als joves el que més els agrada sol ser seguir youtubers de videojocs. I als més petits, en concret a YouTube Kids, els encanta veure vídeos casolans d'altres nens jugant. El tipus de contingut que més els interessa sol ser aquell que no troben en les plataformes kids dels principals portals de vídeo sota demanda (VOD) com Clan, Súper3, Netflix, Filmin, HBO...

D'altra banda, YouTube Kids compta amb un sistema de navegació senzill i intuïtiu. Els més petits poden anar veient contingut divers, dins d'un bucle infinit, amb tan sols moure un dit. Entenc que és precisament l'autonomia, el gran volum i la diversitat de contingut que els ofereix YouTube Kids, sense importar l'idioma en què ho visualitzin, ni com estigui organitzat, el que més els agrada.

L'arquitectura i usabilitat dels canals dels principals portals kids per a tauletes estan pensades per als pares. Pensem en la seva organització per edats, per títol, per temporades, per capítols... Els més petits es frustren, busquen l'scroll de vídeos per anar passant amb el dit, seleccionant aquell contingut que els resulta visualment més cridaner sense necessitat de canviar de pantalla i es cansen depressa. La veritat és que les peces que veuen rarament solen durar més d'uns pocs minuts.

Oblidem que els més petits són nadius digitals que neixen ja amb la tauleta a les mans i que els agrada experimentar amb les pantalles. Quantes vegades ens agafen el mòbil o la tauleta per veure dibuixos o per veure fotos?

El millor d'entrar a Filmin Kids, HBO Kids, Netflix Kids o a Clan és, sens dubte, trobar el contingut organitzat o recomanat per edats, saber que el contingut que trobarem compta amb una tasca editorial cuidada, però un cop escollida la franja d'edat, la navegació per l'app podria estar també pensada per als més petits. I YouTube Kids ha sabut fer-ho! Disposa d'un sistema de navegació intuïtiu. No obstant això no disposa de sistemes de filtre per edats i tampoc compta amb la tasca editorial de les plataformes esmentades.

Ha quedat enrere aquella època en què nosaltres vèiem una vegada i una altra aquella pel·lícula que tant ens havia agradat al cinema, en BETA o en VHS desitjant trobar-la i rellogar-la al videoclub. O aquells temps en què esperàvem impacients el nou capítol d'una de les nostres sèries de dibuixos preferides. Aquella televisió que programava per als nens a una hora determinada ha desaparegut. Ara si tenim connexió a internet i un dispositiu mòbil els nens poden tenir a la seva disposició tot el contingut del món. Ara ens toca als pares acompanyar-los, ajudar-los a seleccionar, som els que establim límits al contingut que tenen a la seva disposició. Som els que delimitem el temps que passen davant de les pantalles, en plural. Com a mare m'agradaria poder comptar també amb la complicitat de tots els proveïdors de continguts per als més petits.

M'agrada entrar a Filmin Kids, HBO Kids, Netflix Kids o a Clan i trobar el contingut organitzat o recomanat per edats, saber, com comentava abans, que el contingut que trobarem compta amb una tasca editorial cuidada. Per contra, a YouTube Kids m'agradaria poder crear la meva pròpia graella de programació en què seleccionar, en la qual poder exercir la tasca editorial que no ofereix la plataforma.

Quantes vegades heu sentit els vostres fills dir-vos que de grans volen ser youtubers? En el meu cas desitjaria poder fer-me programadora de contingut a YouTube!

Citació recomanada

CLARES GAVILÁN, Judith. Vull ser programadora de contingut a YouTube! COMeIN [en línia], abril 2018, núm. 76. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n76.1829

mitjans socials;  comunicació i educació;  televisió;  entreteniment;
Números anteriors
??? addThis.titol.compartir ???