• Escoltar

Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació

Foto: Flickr / fdecomite (CC)

26/05/2016

La UOC col·labora en el llançament d'una xarxa de macrodades per a la recerca en obert

La UOC, juntament amb cinc universitats més i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), ha creat Maredata, una xarxa espanyola sobre dades de recerca en obert que reforçarà la col·laboració entre investigadors i donarà servei a sectors i disciplines interessats a estudiar dades científiques. Agustí Canals i Alexandre López-Borrull, professors dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació, són els responsables, per part de la UOC, de la promoció d'aquesta xarxa.

Foto: Flickr Sasha Diamanti/(CC)

02/05/2016

Visitant o resident digital, tu com navegues?

Utilitza internet per a aconseguir un objectiu o respondre un dubte, navega de manera funcional, no hi deixa comentaris ni opinions i pateix per la privacitat: això és el que fa un visitant digital. A l’altra banda hi ha el resident digital, el que conviu, interacciona, interpel·la i mostra la seva vida social a la xarxa. «Es podria pensar que respon a una qüestió d’edat o de generació, però no és així, a vegades som residents, a vegades visitants o tots dos una mica o més l’un que l’altre», afirmen Agustí Canals i Eva Ortoll, professors de Ciències de la Informació i la Comunicació de la UOC i investigadors de l’estudi «Digital visitors and residents».

Foto: Flickr / Iphonedigital (cc)

30/03/2016

Assalt a l'iPhone

Què ha de prevaler, el dret a la seguretat pública o a la privadesa? Aquest és el debat que en els darrers mesos ha dividit l'opinió pública als Estats Units arran del «cas iPhone», que ha enfrontat l'FBI i Apple. Tres experts de la UOC analitzen el cas, coincidint amb el 40è. aniversari d'Apple, que se celebra aquest divendres, 1 d'abril.

Foto: Flickr / Giorgio Minguzzi (CC)

23/03/2016

Periscope: l'aplicació que fa visible allò (fins ara) invisible

Centenars de testimonis dels atemptats de Brussel·les retransmetien ahir en directe la barbàrie que vivien. Ho feien a través de Periscope, l'aplicació que permet mostrar la vida en temps real. Un any després de la seva creació aquesta aplicació ha aconseguit més de 10 milions de comptes actius i ha permès fer visible allò que alguns poders volen mantenir invisible: el drama del refugiats amb les transmissions del periodista del Bild Paul Ronzheimer, les revoltes a Baltimore, els atacs de París o els atemptats d'ahir, i fer-ho a més, en directe.

Somanedu / Flickr (CC)

22/03/2016

El maldecap de triar escola

Quina és l'escola perfecta per al meu fill? Ha de prioritzar els idiomes? Ha de ser capdavantera en noves tecnologies? Ha de treballar per projectes? Aquestes preguntes, entre moltes altres, són les que intenten respondre aquests dies pares i mares. El seu repte: aconseguir triar la millor escola per als seus fills per al curs vinent.

Foto: Flickr / Esther Vargas (CC)

18/03/2016

Com protegir-se d'un trol a Twitter

Els trols d'internet són, en el llenguatge col·loquial de la xarxa, usuaris que provoquen amb missatges irrellevants o fora de context. L'objectiu que persegueixen és desesperar la víctima amb missatges que atemptin contra la seva integritat moral a la xarxa social. Els experts de la UOC Javier Valls, expert en Twitter i professor col·laborador de la UOC, i Maria José Pifarré, professora de Dret Penal de la UOC, recomanen cinc passos a seguir per a defensar-se d'un ciberassetjament a Twitter.

Foto: Thomas Vilhelm/ UOC

16/03/2016

Els estudiants trien la UOC perquè és innovadora i els permet gestionar millor el temps

Els dos motius principals pels quals els estudiants de grau de la UOC trien aquesta universitat són que els permet gestionar millor el temps i que la perceben com una universitat moderna i innovadora. Així ho afirmen a l'hora de matricular-se. Aquest segon semestre del curs 2015-2016 són 33.292 les persones que cursen títols oficials a la UOC.

Foto: Flickr / keriluamox (CC)

11/02/2016

Per què triomfen els reality show?

GH Vip, Adán y Eva, Hermano mayor i d'aquí poques setmanes s'estrena un nou reality show, Quiero ser monja. Aquest gènere televisiu nascut fa vint-i-cinc anys aconsegueix arrossegar milers d'espectadors davant les pantalles. Però quins recursos utilitza per a atrapar i fidelitzar l'audiència? Ferran Lalueza, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, analitza aquest producte audiovisual, i Francesc Núñez, sociòleg de les emocions, explica quins recursos emocionals utilitzen per a triomfar.

Foto: Flickr / oliver echeverría (CC)

04/02/2016

Els models que venen les models

En la indústria de la moda «la indumentària es concep com un índex de poder», afirma Patrícia Soley-Beltran, professora col·laboradora dels Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC.

Flickr: Johan Larsson / (CC)

08/01/2016

iTunes, clau en el canvi de paradigma del consum musical

9 de gener de 2001. Si tornéssim en el temps a aquesta data i analitzéssim el consum musical que fèiem fa quinze anys, ben segur hi trobaríem col·leccions de CD i vinils omplint els mobles de les nostres llars, cassets en el cas dels més nostàlgics, aparells reproductors analògics reverenciats, un pressupost mensual d'inversió en música bastant superior a l'actual i també un sector de consumidors, el més avançat tecnològicament, que ja havia passat per Napster o intercanviava arxius peer to peer amb el seu ordinador.