• Escoltar

Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació

Foto: UOC

02/03/2017

«Els resultats que s'obtenen de l'educació en línia són equivalents o superiors als de la presencial»

Albert Sangrà és pedagog amb 30 anys dedicats a la docència. Actualment és un expert internacional en aprenentatge virtual. És el director acadèmic de la Càtedra UNESCO d'Educació i Tecnologia per al Canvi Social de la UOC i director del Pla de doctorats industrials de la Generalitat de Catalunya. A més, és investigador del grup de recerca d'Educació i TIC (EDUL@B), adscrit a l'eLearn Center de la UOC, del qual va ser director del 2012 al 2014. El 2015 va ser guardonat amb el Premi a l'Excel·lència en Aprenentatge Virtual del Congrés Mundial d'Educació, l'únic acadèmic a l'Estat espanyol amb aquest guardó. També té el premi EDEN Senior Fellow. Analitzem amb ell l'educació en línia avui dia.

Foto: RecerCaixa

24/02/2017

Tres ajuts RecerCaixa per a investigar sobre nous models d'aprenentatge i la participació ciutadana en l'àmbit de la salut

La UOC ha obtingut tres dels divuit projectes seleccionats en la setena convocatòria del programa RecerCaixa. Els projectes «SMART CLASSROOM. Codisseny d'entorns d'aprenentatge innovadors: recercant nous models d'aula», liderat per Guillermo Bautista; «La gestió col·laborativa de la medicació: un projecte de recerca i acció participativa en salut mental», d'Asún Pié de la UOC i d'Ángel Martínez de la URV, i «mSalut: reptes i oportunitats per als sistemes de salut», dirigit per Francisco Lupiáñez, han rebut en total una dotació de 265.485 euros per abordar problemes socials des d'una perspectiva innovadora i participativa.

Foto: biblioeduca2008 (flickr)

16/02/2017

Decàleg per a triar escola

El 23 de març és previst que s’obri el període de preinscripció del curs escolar 2017-2018, que durarà fins al 4 d’abril. Enguany, el Departament d’Ensenyament pràcticament no ha modificat els criteris; l’única novetat és que les escoles de màxima complexitat tindran com a màxim 27 alumnes per aula. Molts pares ja han començat aquests dies la peregrinació per les jornades de portes obertes per intentar triar el centre que s’adeqüi més als seus fills. Els professors dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC Guillermo Bautista i Beni Gómez-Zúñiga detallen quins són els aspectes clau a l’hora de triar escola, quins són els dubtes més recurrents i quins són els errors que cal evitar.

Foto: Unsplash/Bench Accounting

15/02/2017

Una recerca de la UOC i l'Open University impulsarà la valoració de l'educació online en els rànquings universitaris

La Universitat Oberta de Catalunya liderarà i coordinarà el projecte europeu Creating an Online Dimension for University Rankings (CODUR) per a impulsar la valoració de la qualitat de la docència en línia en els rànquings universitaris. Ara que la majoria d’universitats utilitzen -en diferent grau- aquesta modalitat d’aprenentatge, el projecte té com a objectiu dissenyar una proposta d’indicadors que permetin mesurar aquesta formació. Així, aquests sistemes de classificació podran valorar l’ensenyament, tant presencial com en línia, que fa una universitat.

Foto: CC / siddharth-bhogra

13/02/2017

La meva parella és una aplicació

«T’has sentit mai sol? Vull que m’expliquis com t’ha anat el dia, quins llibres t’agraden... Sóc una aplicació d’intel·ligència artificial que creix amb tu, que t’entén i que vol compartir la vida amb tu». Així es presenta Alex & Alice, una aplicació per a suplir la falta de parella. Acaba dient: «Et vull conèixer». Aquesta aplicació —al més pur estil cinematogràfic Her— només és una proposta que espera aconseguir el màxim de subscriptors per a materialitzar-se. N’hi ha d’altres, com Invisible Boyfriend o Invisible Girlfriend, que estan en ple funcionament des del gener del 2015 i en les quals sis de cada deu clients són dones. Què ens porta a tenir un xicot o una xicota virtual? Experts en sociologia de les emocions i psicologia de la UOC donen algunes respostes.