Projecte de Recerca concedit per Recercaixa

21/11/2011

El Projecte de Recerca presentat per l'Investigador Principal Eduard Aibar, professor dels Estudis d'Arts i Humanitats, dins la convocatòria Recercaixa (ACUP, AGAUR, La Caixa) ha estat concedit. El projecte porta per títol: L’ús de continguts oberts a Internet en l’ensenyament universitari: un estudi empíric sobre les percepcions, actituds i pràctiques del professorat universitari respecte Wikipedia.

Resum executiu

Aquest projecte de recerca té com a objectiu analitzar l’ús docent en l’ensenyament universitari dels continguts oberts a Internet i explorar i proposar noves formes d’utilització d’aquests recursos en els processos d’aprenentatge, en base a les experiències recents en l’àmbit internacional. En concret el projecte analitza els usos docents d’un dels repositoris oberts de coneixement més importants en l’actualitat, Wikipedia, i explora les actituds i percepcions del professorat universitari respecte aquesta enciclopèdia virtual col·laborativa i, en general, respecte els recursos oberts.

Tot i la inicial actitud negativa del professorat universitari respecte la Wikipedia com a font d’informació poc fiable i d’autoria indeterminada, recentment han començat a aparèixer cada cop més experiències d’usos docents de la Wikipedia. Aquestes experiències mostren, en la majoria dels casos, resultats molt satisfactoris i una millora substancial de diferents competències bàsiques, a més d’una influència positiva en la motivació dels estudiants.

Malgrat aquestes experiències puntuals i l’ús freqüent de Wikipedia per part de la majoria d’estudiants, la percepció més habitual del personal docent universitari sobre aquest repositori obert continua marcada per un gran escepticisme i per la poca disposició a incorporar-lo a les seves activitats docents ordinàries. Aquest projecte vol, en primer lloc, analitzar, de forma sistemàtica i mitjançant un ampli estudi empíric, la percepció i actitud del professorat universitari de diferents àmbits, sobre la Wikipedia i, en general, sobre els recursos oberts accessible a Internet. En segon lloc l’estudi vol establir correlacions entre aquestes percepcions i diverses característiques del professorat per tal d’establir fins a quin punt les actituds escèptiques tenen a veure amb factors generacionals o disciplinaris, per una banda, o amb conflictes implícits entre la cultura científico-acadèmica i la cultura específica de Wikipedia (com a exemple paradigmàtic de producció de continguts en un sistema col·laboratiu obert en xarxa), per l’altra.

La recerca es concreta en un estudi empíric de les percepcions, actituds i usos de la Wikipedia per part del professorat. Aquest estudi es durà a terme mitjançant una primera fase exploratòria d’entrevistes presencials semi-estructurades a una petita mostra del professorat universitari i, posteriorment, mitjançant una enquesta en línia a tot el professorat de dues universitats catalanes (Universitat Oberta de Catalunya i Universitat Politècnica de Catalunya). Paral·lelament es durà a terme un estudi documental sistemàtic de les experiències docents universitàries amb Wikipedia, a nivell internacional, per mitjà d’un model d’anàlisi amb paràmetres estàndard. Els resultats esperats del projecte són obtenir una imatge ajustada de la percepció, actitud i usos de la Wikipedia per part del professorat universitari – quelcom inexistent, fins ara, en el panorama internacional de la literatura especialitzada – i identificar els factors que més influeixen en aquestes percepcions i pràctiques. D’altra banda, i tenint en compte aquesta informació, es pretén dissenyar un catàleg de pràctiques educatives – juntament amb petites guies d’aprenentatge- que impliquin alguna forma d’ús de la Wikipedia i que permetin al professorat i als responsables pedagògics del centres universitaris adaptar-les a les seves necessitats docents i les seves orientacions pedagògiques. Per últim s’elaborarà un document de recomanacions que pugui ajudar qualsevol docent universitari a dissenyar, planificar i dur a terme noves pràctiques docents utilitzant recursos oberts a la xarxa, de forma innovadora i al marge de les descrites al catàleg.