Presentació del llibre: "Mujeres en la ciencia contemporánea. La aguja y el camello"

14/06/2018

El passat 13 de juny, va tenir lloc la presentació del llibre "Mujeres en la ciencia contemporánea. La aguja y el camello", simultàniament a Barcelona, Madrid i Tenerife.

"Mujeres en la ciencia contemporánea. La aguja y el camello" és un llibre col.lectiu dirigit per Ana M. González Ramos, investigadora adscrita a l'IN3, com a resultat del projecte “GENERA: Generación de una economía del conocimiento más inclusiva y competitiva” (FEM 2013-48225-C3-1-R) finançat pel Ministeri d' Economia, Indústria i Competitivitat.

Les dones investigadores estan situades en posicions intermitges i de formació, però desapareixen quan arriben les posicions de major rellevància i lideratge. Aquest sòl enganxós no podrà trencar-se fins que les cultures científiques a l'acadèmia transformin, canviant les organitzacions i les trajectòries d'investigació.

La ciència requereix una agenda de gènere que gestioni el talent de manera més eficient i inclusiva per a dones i homes. Aquest llibre parla sobre les causes de l'abandonament, l'efecte sobre la salut de la pressió meritocràtica i l'inestabilitat, les relacions de poder i les cultures masclistes, així com de les opcions de millorar les seves provabilitats d'èxit.

RESUM DEL LLIBRE

En una cultura androcèntrica on predominen les estructures patriarcals resulta poc freqüent que les dones investigadores encapçalin posicions de rellevància o lideratge a les nostres universitats. S'imposen els rols de gènere tradicionalment assumits i els objectius corporatius d'un model acadèmic neoliberal.

El resultat és una discriminació que encobreix brillants carreres de dones investigadores.

Els capítols reunits en aquest llibre plantegen la necessitat de canviar l'actitud de la comunitat científica en els departaments universitaris espanyols. La ciència requereix una agenda de gènere que gestioni el talent d'una manera més eficient i inclusiva i otorgui reconeixement a la capacitat investigadora de les dones. Aquest és un llibre crític i de propostes per a confrontar la posició fronterera de les dones en l'investigació científica espanyola; les causes de l'abandonament; l'efecte sobre la salut originat per la competitivitat meritocràtica; l'inestabilitat i l'invisibilitat de la seva activitat; les relacions de poder i sororitat; les desigualtats de gènere, i el fet de qüestionar el models de gestió del poder masculí.