«La distància entre les universitats presencials i les universitats en línia cada cop serà menor»
10/06/2015
Jordi Rovira

Prats Monné ha analitzat com la tecnologia està transformant l'educació i ha assegurat que les previsions apunten a un creixement en aquest sentit, ja que es calcula que l'any 2020 hi haurà 204 milions d'estudiants d'educació superior entre 25 i 34 anys, la qual cosa implicarà «una competició massiva pel talent». «No sabem el que la tecnologia farà en les nostres vides i per això hem de ser molt curosos a l'hora de parlar dels seus impactes», ha afirmat, tot i que ha deixat ben clar que entre els canvis que sí que es coneixen hi ha els que afecten de ple els models educatius. Així, Prats Monné ha recalcat que «la tecnologia està desconstruint l'educació» tant en els rols i els temps com en els continguts. «El canvi real no està en la natura del coneixement en si mateix sinó en el fet de compartir aquest coneixement i en el treball col·laboratiu», ha assegurat. «Hem de pensar en un altre tipus d'educació», ha conclòs.

El director general d'Educació i Cultura de la Comissió Europea ha obert amb la seva conferència la trobada que sota el lema Expanding Learning Scenarios - Opening up the Educational Landscape ('Ampliant el panorama de l'aprenentatge - Obrint el paisatge educatiu'), reuneix quasi quatre-cents acadèmics i professionals de l'aprenentatge virtual de més de quaranta països en unes jornades que tenen lloc a l'hotel Catalonia Barcelona Plaza.

Canvi rupturista

Abans de la conferència de Prats Monné han tingut lloc els discursos de benvinguda de les autoritats. Josep A. Planell, rector de la UOC –que ha parlat per teleconferència, ja que és a la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles que té lloc a Badajoz– ha recordat el canvi rupturista que internet ha significat per a les universitats, que ha comportat aspectes positius (increment de la demanda d'educació superior), problemàtics (desubicació d'alguns acadèmics) i ha obert incògnites (la globalització de l'educació superior). Planell, per a qui «innovació i canvi són trets essencials i inherents a la formació, l'educació i la recerca», va destacar que davant dels reptes de l'educació a distància, «cal personalitzar l'oferta amb un aprenentatge basat en competències, experimentar contínuament i convertir la tecnologia en aliada, convertint la recerca i la seva aplicació en nuclears en els nostres equips perquè esdevingui la baula entre qui estudia, qui ensenya, qui fa recerca i qui es forma».

Per la seva part, Antonio Moreira Teixeira, president d'EDEN –la major xarxa europea d'institucions i d'individus en l'àrea de l'ensenyament obert i digital– ha recordat que EDEN és «un node europeu per als experts mundials en educació en línia», ja que aquesta organització europea disposa de cent vuitanta institucions adherides i més d'un miler de membres de seixanta països diferents. Moreira també ha destacat que el congrés tractarà aspectes clau per al futur de l'educació superior, com la personalització de l'aprenentatge, els nous enfocaments en innovació pedagògica o els nous models de negoci, entre altres.

D'altra banda, Lluís Jofre, director general d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, ha recordat «el fort compromís del país amb la recerca i l'educació superior» i per il·lustrar-ho ha recordat que mentre els catalans representen un 1,5% de la població europea, la recerca que produeix és el 3%. També ha afirmat que actualment «la gent necessita educació al llarg de tota la vida» i ha fet un símil amb el canvi tecnològic que afecta la televisió convencional. «De la mateixa manera que la televisió s'està transformant, també canviaran els estudis universitaris», ha conclòs.

Aquesta trobada internacional té lloc en el marc del vintè aniversari de la UOC i del vint-i-cinquè aniversari d'EDEN. Precisament, com a part de les celebracions del vintè aniversari de la UOC, es presenta en el Congrés de Barcelona una sèrie d'activitats que inclouen relacions en xarxa, tallers, presentacions, etc.

Congrés Anual 2015 d'EDEN
Expanding Learning Scenarios - Opening up the Educational Landscape