L'expansió i la personalització marcaran el futur de l'ensenyament a distància
12/06/2015
Jordi Rovira

El Congrés ha permès que durant quatre dies fins a 380 experts hagin pogut conèixer de primera mà els diferents projectes i experiències d’un model educatiu que les dades demostren que no deixa de créixer arreu del món. És prova d’això que els participants provenien de 45 països diferents.

Reptes i problemes de futur

Abans de les conclusions finals, alguns ponents han fet aportacions en el mateix sentit que Teixeira. Així, Alain Tait (Open University, Regne Unit) s’ha referit a l’ensenyament a distància aplicat a les TIC com un «tsunami» en el sistema educatiu i ha destacat que «la demanda és enorme»; un tsumani, però, que no deixa de transformar-se. «Els darrers quinze anys, en els quals ha anat creixent l’ensenyament a distància, el vocabulari no ha parat de canviar a causa dels canvis tecnològics», ha argumentat.

Al seu torn, Albert Sangrà, director acadèmic de la Càtedra Unesco d’Ensenyament i Tecnologia per al Canvi Social i exdirector acadèmic de l’eLearn Center de la UOC, ha coincidit en la qualificació de «tsunami» i ho ha il·lustrat amb estadístiques que demostren el fort creixement de l’ensenyament a distància des de començament dels anys noranta. «Però no parlem de distància —ha aclarit— sinó de flexibilitat. La gent demana disposar de més flexibilitat a l’hora d’aprendre».

A més de l’augment de la demanda i la flexibilitat, Sangrà, com Teixeira, ha destacat la personalització com un dels grans reptes de futur. «La personalització significa assegurar-se que es tenen en compte les diferències individuals», ha apuntat. Segons aquest expert, però, la nova situació no està exempta de problemes que cal superar, com el poder de les multinacionals tecnològiques, el control dels ciutadans per part de les empreses que disposen de les seves dades personals o les contradiccions i els costos de l’accés obert del coneixement, entre altres.

Guardó per un projecte inclusiu

Teixeira també ha destacat «el reconeixement de la qualitat de la recerca produïda». En aquest sentit, durant el Congrés s’han lliurat diferents guardons, entre els quals es destaquen el de la millor recerca i el de la millor pràctica, que han recaigut en un mateix projecte de la Universitat d’Aalborg (Dinamarca), que utilitza la tecnologia com a vehicle per a la inclusió d’estudiants amb dèficit d’atenció en escoles ordinàries. El 2012 el Govern danès va aprovar una llei d’inclusió per la qual es demanava a les escoles públiques que acollissin quasi la totalitat dels estudiants, cosa que va comportar que els qui tenien necessitats especials que fins llavors anaven a escoles especials anessin a escoles ordinàries. L’experiència ha demostrat que les intervencions amb les TIC en aquests alumnes han provocat un alt impacte pel que fa a inclusió acadèmica: els ajuda a mantenir l’atenció i millora la participació, l’autocontrol i la comprensió, entre altres aspectes positius.

El Congrés, que ha estat molt comentat a les xarxes socials —el primer dia sol ja va generar 1.400 piulades—, ha coincidit, per una part, amb la celebració del vint-i-cinquè aniversari d’EDEN i, per l’altra, amb els vint anys de la creació de la UOC. L’any vinent aquesta trobada d’experts internacionals d’ensenyament a distància tindrà lloc a Budapest.