La UOC llança una guia per promoure l'ús docent de la Viquipèdia a les universitats
05/10/2015
Anna Sánchez-Juárez/Carme Pérez (RecerCaixa)

Barcelona, 5 d'octubre de 2015. A partir d'avui, els professors universitaris disposen de la Guia de bones pràctiques per a l'ús docent de Viquipèdia a la seva aula. Amb aquest manual, disponible en català, espanyol i anglès, es vol contribuir a estendre l'ús dels recursos educatius oberts de la xarxa d'una manera innovadora, i es pot baixar lliurement des del web del projecte Wikipedia For HigherEducation (wiki4HE Project) de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC. La iniciativa forma part dels resultats d'un ampli treball de recerca liderat pel professor Eduard Aibar i s'emmarca en el programa de recerca d'excel·lència RecerCaixa, que impulsa l'Obra Social "la Caixa" en col·laboració amb l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP).

Per a l'elaboració d'aquesta publicació l'equip d'investigadors ha revisat, des del 2012, les pràctiques docents universitàries més rellevants que s'han dut a terme en aquest àmbit internacionalment (algunes, a Columbia, Harvard, Yale i MIT). A partir de l'anàlisi de més de cinquanta experiències, la guia presenta divuit exemples detallats i un seguit de recomanacions per als professors que vulguin aprofundir en el disseny de les seves pràctiques docents o iniciar-se en aquesta mena d'exercicis.

També inclou una secció de recursos amb informació i referències sobre altres experiències docents d'àmbit nacional i internacional, i programes educatius que promouen aquestes pràctiques (com ara una llista dels viquiprojectes docents a la Viquipèdia catalana), a més d'una introducció al funcionament de la Viquipèdia i els recursos educatius d'accés obert.

Una pràctica molt comuna consisteix en l'ampliació d'articles que ja hi ha a la Viquipèdia, afegint-hi text, referències o contingut multimèdia. Per exemple, en una assignatura de grau de l'àmbit de les humanitats s'animava els alumnes a editar articles relacionats amb els conceptes treballats a l'aula i aconseguir la menció d'articles «destacats» per part de la comunitat viquipedista.

Múltiples beneficis educatius

Diversos estudis assenyalen que hi ha múltiples beneficis educatius associats a l'ús de les eines 2.0 en els processos d'aprenentatge, no solament per la millora i aprofundiment de moltes competències específiques i generals, rellevants en la major part d'estudis universitaris, sinó també per la introducció de nous rols a l'aula i per una millora de la transferència del coneixement. En el cas de la Viquipèdia, podem destacar els següents:

1. Fomenta diverses habilitats d'interacció i comunicació

El fet d'editar continguts implica necessàriament mantenir comunicació i col·laboració amb altres persones, incloent-hi un públic genèric i indeterminat, i la comunitat viquipedista en general. En aquestes interaccions es poden millorar les habilitats de discussió i d'argumentació per a defensar les edicions o correccions que ha fet l'estudiant.

2. Desenvolupa competències d'escriptura i comprensió

Especialment, fomenta l'escriptura d'estil acadèmic amb preferència pels fets objectius, la capacitat de síntesi, el punt de vista neutral i l'abundància de referències a altres fonts. Atès que l'edició pot consistir en la traducció i adaptació d'articles d'altres versions lingüístiques de la Viquipèdia –o, si més no, en la comparació crítica amb la informació que ofereixen–, les competències relatives a l'ús d'altres llengües també poden ser rellevants.

3. Potencia la capacitat d'anàlisi i l'avaluació crítica dels continguts

Les activitats de preparació prèvies a l'edició d'un article potencien la capacitat d'anàlisi de continguts per part dels estudiants. A més, amb aquesta activitat es fomenta igualment l'avaluació crítica de la qualitat i fiabilitat de diferents fonts d'informació necessàries per al procés de documentació, i això demana, òbviament, exercir la cerca d'informació i de coneixement en diferents fonts (no solament a internet) i formats. Cal, finalment, fer referències i citacions acurades i correctes sobre les fonts utilitzades en l'elaboració del text.

4. Augmenta la motivació dels estudiants

En la major part d'experiències docents amb la Viquipèdia en el context universitari es constata un augment clar en la motivació dels estudiants. Els estudiants, en comptes de trobar que els seus treballs o exercicis són únicament llegits i valorats pels professors –i que romanen després relegats a l'oblit–, veuen com les contribucions a la Viquipèdia poden tenir utilitat per a moltes persones, tant dintre del món universitari com fora. Els estudiants són conscients, en aquest sentit, de fer una activitat en el «món real» i no únicament una simulació en un entorn educatiu.

Beneficis socials

Editar la Viquipèdia significa contribuir a un bé comú del qual es poden beneficiar moltes persones, amb l'únic requisit de disposar d'una connexió a internet. En un entorn social global amb grans dificultats per a accedir al coneixement d'una manera oberta –degudes a restriccions tecnològiques, legals o econòmiques–, la Viquipèdia representa una aposta clara per l'accés obert i lliure al coneixement de tota mena. A més, ha esdevingut un canal importantíssim de comunicació pública de la ciència i és primordial que els mateixos científics o acadèmics s'impliquin més en la millora dels seus continguts.

Enllaços relacionats