Una app per a la criança de nadons, un programari per a monitorar la respiració i un programa de visió artificial per a Princeton, guanyadors dels premis UOC-RMF
Foto: Enrique Marco
06/11/2015
Àngela Plaza

Els guanyadors dels premis UOC-RMF es destaquen per aportar solucions de problemes actuals, que van des de la criança de nadons fins a la sofisticació de la investigació genètica a Princeton.

Una guia per als pares amb nadons

My wee app, de María Fernández, és el projecte guanyador en la categoria multimèdia. Es tracta d'una aplicació per a telèfons mòbils amb tecnologia Android que acompanya els pares en la criança dels nadons. Permet crear diversos perfils gratuïtament i monitorar les necessitats diàries d'un bebè, com la freqüència de lactància, el canvi de bolquers o les visites al pediatre: una aplicació amb una interfície agradable i un maneig intuïtiu que vol ajudar els pares a gestionar el seu temps i a fer un seguiment còmode i senzill de l'evolució del seu petit.

María Fernández és llicenciada en Comunicació Audiovisual per la UAB i graduada del màster universitari d'Aplicacions multimèdia de la UOC. Actualment desenvolupa el web d'una multinacional.

Monitorar la respiració d'una manera no invasiva

El projecte Segmentació automàtica de la respiració a partir de l'enregistrament acústic, de Juan Alberto Castro, és el guanyador en la categoria seguretat i telecomunicació. Es tracta d'un programari que identifica, en temps real, la respiració bucal i nasal mitjançant un micròfon. El projecte, que té un mètode de classificació dels estats ideat per Castro, obre la porta a mesurar trastorns com l'estrès, les apnees o l'asma d'una manera no invasiva. El nivell de detecció de les proves és del 93%.

Juan Alberto Castro ha triat la UOC diverses vegades. Actualment cursa el màster universitari d'Enginyeria informàtica, però també és graduat d'Enginyeria Tècnica d'Informàtica de Sistemes, d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions en l'especialitat de Telemàtica i del màster d'Enginyeria de telecomunicació de la UOC. Castro treballa de consultor TIC al temple de la Sagrada Família.

Una solució informàtica per a Princeton

El projecte Seguiment d'extremitats de ratolins en experiments optogenètics, de Pere Parés, és el guanyador en la categoria d'informàtica. Es tracta d'un programa de visió artificial que ha resolt una dificultat del grup de recerca sobre neurociència del Princeton Neuroscience Institute. Aquests investigadors, entre altres línies, treballen en l'optogenètica aplicada a rosegadors. Aquesta universitat nord-americana no podia mesurar automàticament les respostes dels rosegadors, inconvenient resolt gràcies al projecte de Parés. El programa és capaç d'aportar les dades amb un mètode no invasiu com a resultat d'un seguit d'algoritmes de visió per computador i d'intel·ligència artificial ideats pel mateix Parés.

Pere Parés és llicenciat en Enginyeria Informàtica per la Universitat de Girona i és graduat del màster universitari d'Enginyeria informàtica de la UOC. Actualment és responsable d'una solució de sistemes de transport intel·ligents (Intelligent Transportation Systems, ITS) en una empresa especialitzada en el desenvolupament i integració de sistemes avançats d'informació.

10.000 euros en premis

El tribunal, format per set acadèmics i professionals del sector de les TIC, ha valorat la complexitat tècnica, l'aplicabilitat i la utilitat dels projectes. El guanyador de cada categoria ha rebut un xec de 3.000 euros i el reconeixement de l'aportació de millor treball de la seva promoció. En total, es van presentar en aquesta segona edició dels guardons un centenar de treballs.

No tenir por del fracàs, per Ramsés Gallego

Innovar sense tenir por del fracàs i com a motor de canvi de la societat va ser el consell que Ramsés Gallego va fer arribar a tots els assistents als premis UOC-RMF. Gallego va valorar la tasca dels emprenedors TIC, tot assegurant que «la cosa més important és saber cap a on anem, perquè això és el que defineix la innovació».

Enllaços relacionats