Tres de cada quatre adolescents utilitzen internet per a informar-se sobre temes de salut
Foto: Flickr Matthew Wilkinson / (CC)
03/12/2015
Jordi Rovira

L'adolescncia s una etapa de canvis en la qual poden emergir moltes dificultats, per alhora s'observa que molts joves sn reticents a demanar ajuda als serveis de salut quan aquestes dificultats apareixen. Tenint en compte que la tecnologia forma part inherent de la vida dels adolescents, aquest estudi es planteja fins a quin punt internet cobreix aquesta necessitat d'informaci i ajuda pel que fa a la salut entre els ms joves.

Aquest treball, doncs, vol saber quin s l's d'internet i les xarxes socials per a la salut en adolescents, la seva percepci de necessitat d'ajuda i la seva opini sobre la possibilitat d'incorporar un servei de salut a la xarxa adreat a cobrir les seves necessitats. Per aix l'estudi s'ha fet mitjanant una enquesta annima de 43 preguntes agrupades en quatre rees (demografia, s d'internet i xarxes socials, percepci de salut i necessitat d'ajuda), que han respost 2.784 estudiants entre dotze i divuit anys de tretze instituts de secundria catalans.

A ms edat, ms inters

Les conclusions de l'estudi mostren que tres de cada quatre adolescents busquen informaci sobre salut a internet, majoritriament amb cercadors generals com Google o Wikipedia. Les noies busquen ms informaci sobre salut que no pas els nois i ho fan especialment sobre aspectes de l'aparena fsica, malalties i salut mental. L'estudi tamb conclou que com ms edat, ms augmenta la cerca d'informaci sobre salut. D'altra banda, el 84% dels adolescents perceben que la seva salut s bona o molt bona. Les noies i els adolescents ms grans perceben la seva salut pitjor que la dels nois i dels ms joves.

Una altra conclusi s que, a l'hora de demanar ajuda, s'estimen ms fer-ho cara a cara –sobretot als amics i pares–, tot i que al voltant del 30% utilitza internet per a buscar informaci o per a compartir els seus problemes a les xarxes socials. Per tant, sembla que els adolescents fan servir internet majoritriament per a cercar informaci sobre salut, per quan tenen un problema van a les fonts informals que tenen a l'abast, com els amics i els pares, en detriment de professionals com els professors i els psiclegs.

La salut dels adolescents i internet

Per tot aix, segons les autores de l'estudi, s necessari, en primer lloc, dotar els adolescents de recursos per a aprendre a buscar informaci de qualitat a la xarxa i que aquests recursos siguin tils, especfics i sensibles a les caracterstiques i preferncies dels adolescents. L'estudi, doncs, s'ha plantejat com el pas previ necessari per al disseny d'estratgies adreades a millorar la informaci sobre salut per a joves i el seu accs als recursos de salut, que en definitiva han de revertir en la millora de la seva qualitat de vida.

La importncia de l'entorn

En segon lloc, una altra de les conclusions de l'estudi s que, ats que els amics i familiars tenen un paper molt important com a fonts d'informaci i suport sobre temes de salut, s fonamental dotar aquestes persones significatives de l'entorn dels adolescents de la formaci i els recursos en matria de salut necessaris perqu esdevinguin veritables figures d'ajuda.

D'altra banda, des del PSiNET es dissenya una intervenci en lnia adreada a la prevenci dels trastorns d'ansietat en adolescents, a partir de l'adaptaci i millora dels programes en lnia de tractament de l'ansietat que hi ha actualment. Aquest programa s'aplicar de manera pilot a un grup redut d'adolescents amb nivells elevats d'ansietat, i es dur a terme una avaluaci de l'efectivitat del programa.

Foto de la professora Eullia Hernndez Encuentra

Eullia Hernndez Encuentra

Expert/a en: TIC i salut, s personal i professional d'internet per a la salut, promoci de la salut mitjanant les TIC, psicologia del desenvolupament al llarg del cicle vital (com som les persones en diferents moments de la vida).

Noem Guillamn

Expert/a en: Promoci de la salut mitjanant les TIC en adolescents.

Montserrat Martnez

Expert/a en: Psicopatologia infantil, avaluaci psicolgica infantil i juvenil.

Isabel Alarcn

Expert/a en: Psicologia clnica.

Enllaos relacionats