11/1/17 · Institucional

Estudiants de la UOC tenen accés a videojocs de la plataforma Steam

La Biblioteca Virtual de la UOC proporciona als estudiants de l’assignatura Game design, del màster de Disseny i Desenvolupament de Videojocs, codis per a la baixada i estudi posterior de productes audiovisuals a Steam. Actualment aquesta plataforma digital, creada el 2003, té més de nou milions d’usuaris habituals i és considerada capdavantera en la distribució de videojocs per a PC amb el 75% del mercat digital, segons dades de Bloomberg. La Universitat aposta així pel videojoc com a material d’aprenentatge.
La UOC aposta pels videojocs com a eina d'aprenentatge.<br />Foto: Pawel Kadysz / Flickr (CC)

La UOC aposta pels videojocs com a eina d'aprenentatge.
Foto: Pawel Kadysz / Flickr (CC)

Daniel Aranda, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació, explica que aquesta iniciativa és molt innovadora en l’àmbit universitari, perquè «no és gens freqüent que una universitat ofereixi jocs com a material didàctic per a una assignatura, i encara menys dins d’una plataforma».

Antonio José Planells, professor col·laborador dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, explica que aquesta iniciativa ha estat molt ben rebuda entre els estudiants i que ha generat situacions que l’han sorprès: «El cas més notable és el del videojoc Guild Wars, en què s’han organitzat de manera autònoma per a superar reptes cooperativament. Aquesta unió ha sorgit espontàniament, sense la intervenció del professor», comenta.

L’assignatura de Game design vol formar els futurs creadors de videojocs proporcionant-los diferents punts de vista de les bases teòriques i conceptuals que configuren els estudis acadèmics del videojoc amb la pràctica del disseny lúdic. L’objectiu és que els estudiants comprenguin el fenomen dels esports electrònics (e-sports), les característiques principals del disseny emocional i la configuració de normes en un món ludicofuncional. «No solament han de saber quines són les regles principals dels jocs, sinó també com s’han d’integrar, pel que fa a concepte i a disseny, en un producte que té un públic i una forma de consum específics», afegeix Aranda.

Els títols principals que els alumnes han de conèixer i amb què han de jugar són:

Els videojocs com a eina educativa

Actualment els videojocs són una potència econòmica i cultural i tenen un gran impacte en la societat. Segons un estudi de Newzoo (Games Market Research), la indústria dels jocs digitals va ingressar 75,5 bilions de dòlars en tot el món l’any 2013, i es preveu un ingrés de 102,9 bilions de dòlars per a l’any 2017.

Però els videojocs són, també, un mitjà d’aprenentatge. Aranda considera que «hi ha poca informació adreçada a docents, formadors i educadors que posi en context el significat del joc digital. Així, doncs, és necessària una alfabetització que fomenti la integració dels videojocs com a eina que estimula l’interès pel món digital, la programació i les habilitats intel·lectuals i creatives dels usuaris».

L’investigador assenyala que «és important veure el videojoc com una màquina d’aprendre: l’aprenentatge és un requisit indispensable per a jugar-hi». Aranda assegura que «els videojocs afavoreixen un aprenentatge en què el jugador és seduït perquè intenti superar un problema, perquè hi dediqui un cert esforç i, finalment, aconsegueixi un èxit significatiu».

El 63,7% dels jugadors habituals té estudis de batxillerat o universitaris, segons un estudi de l’Associació Espanyola de Videojocs (AEVI).

Experts UOC

Veure més sobre Institucional