13/2/17 · Institucional

La Generalitat encarrega a la UOC i la UVic-UCC un màster per a millorar les competències dels mestres

La Generalitat ha presentat aquest dissabte, 11 de febrer, el màster interuniversitari de Millora dels Ensenyaments d’Educació Infantil i Primària, una formació impartida per la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). La presentació ha tingut lloc a Vic i ha anat a càrrec dels consellers d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, i d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i els rectors de la UVic-UCC, Jordi Montaña, i de la UOC, Josep A. Planell.
Els consellers d'Ensenyament i d'Empresa i Coneixement, així com els rectors de la UOC i la UVic-UCC, han presentat el pla pilot del màster aquest dissabte a Vic.

El màster comença de manera pilot amb dues edicions i cinquanta participants en cadascuna de les edicions. Els mestres participants són docents en actiu de centres educatius de titularitat pública de la Catalunya Central. L’objectiu principal del programa és millorar les competències docents i els coneixements dels mestres i afavorir la innovació educativa per tal que tinguin incidència final en el centre i en els aprenentatges dels alumnes.

D’aquesta manera, el màster defineix les competències dels mestres i els ofereix eines per a fer possible el desenvolupament del currículum competencial; alhora, estableix com ha de ser la formació universitària per a donar resposta al desenvolupament d’aquestes competències. Alguns dels àmbits competencials inclosos en el programa són la competència matemàtica, la comunicativa, la lingüística i audiovisual, la d’autonomia, l’emocional, la social i ciutadana o l’artística i cultural. Els participants també hauran de dissenyar i gestionar projectes educatius, fer pràctiques externes i un treball final d’intervenció de millora educativa.

Un màster pioner

Es tracta d’un màster pioner centrat en l’aprenentatge competencial. Es basa en una metodologia globalitzada que concep el mestre com a professional que analitza i reflexiona i s’inspira en l’experiència i pràctiques contrastades d’altres professionals, centres i sistemes educatius. El mestre, per tant, és l’actor principal de la seva formació. Per tot això la formació s’organitza en àmbits competencials en lloc d’assignatures i l’avaluació es fonamenta en adquisició de competències, no pas en notes.

Les competències que es pretén desenvolupar en els mestres són la capacitat d’endegar processos d’aprenentatge basats en els coneixements acadèmics i en les pràctiques educatives; l’impuls i dinamització de la innovació entre els centres i els alumnes i, finalment, l’organització de la pràctica educativa pròpia per tal d’assolir les competències establertes en els currículums. L’objectiu implica no només el mestre participant, sinó el centre al qual pertany, entenent el centre com una escola inclusiva.

Cadascuna de les dues edicions pilot tindrà una durada de dos anys, serà semipresencial i es desenvoluparà en seixanta crèdits. Quan acabi el procés es preveu generalitzar el màster amb la incorporació de les universitats d’arreu del país que decideixin afegir-s’hi.

Veure més sobre Institucional