23/3/17 · Institucional

Uns 3.500 universitaris europeus participen en la segona prova pilot del projecte TeSLA

La iniciativa, liderada per la UOC, verifica la identitat dels alumnes de set universitats i l'autoria de les seves activitats en línia
A la UOC la prova pilot es realitza a més de 1.000 estudiants

Uns 3.500 estudiants de set universitats europees participen en la segona prova pilot del projecte TeSLA, que es duu a terme durant aquest segon semestre de curs. És un projecte que té com a objectiu desenvolupar un sistema per a validar la identitat dels estudiants i l’autoria de les seves activitats, fet que permetrà que puguin fer els exàmens en línia.

L’impulsa un consorci que, sota el paraigua de la Comissió Europea, està format per 18 organitzacions i capitanejat per la UOC. El TeSLA té un pressupost de més de set milions d’euros i una durada de tres anys (acabarà el 2018), durant els quals es fan fins a quatre proves pilot en què participaran un total de catorze mil estudiants.

A banda de la UOC, les altres universitats que en formen part són l’Open University (OU, Regne Unit), la Universitat Oberta dels Països Baixos (OUNL, Països Baixos), la Universitat d’Anadolu (AU, Turquia), la Universitat de Jyväskylä (JYU, Finlàndia), la Universitat St. Kliment Ohridski de Sofia (SU, Bulgària) i la Universitat Tècnica de Sofia (TUS, Bulgària).

En la segona prova pilot participen estudiants de graus i màsters. Durant les seves activitats d’avaluació s’utilitzen eines per al seu reconeixement facial i de veu, per al plagi, patrons d’escriptura i s'analitza el llenguatge amb què s’expressen. «Durant el procés les dades són anònimes i s’emmagatzemen seguint els estàndards més estrictes de protecció de dades del marc europeu», explica David Bañeres, professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC.

De la UOC hi participen 1.129 alumnes de quatre estudis: Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació; Psicologia i Ciències de l’Educació; Dret i Ciència Política i, finalment, Economia i Empresa. S’aplicarà en deu assignatures, vuit de les quals de grau i les altres dues de postgrau. La coordinació la duu a terme la professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació Elena Rodríguez, que rep la col·laboració de 64 professors, 54 dels quals són col·laboradors.

Les assignatures en què es desenvolupa són Fonaments de computadors; Enginyeria del programari; Competència comunicativa per a professionals de les TIC; Promoció i posicionament web; Tècniques d’anàlisi de dades quantitatives; Planificació de la docència en línia; Dret del treball I; Dret d’internet; Introducció a la informació financera de l’empresa i Mercats i conducta.

Balanç positiu de la primera prova pilot

A la primera prova pilot, que va acabar el febrer, van participar 637 estudiants de les set universitats, 24 dels quals amb necessitats educatives especials. De la UOC hi van col·laborar 154 alumnes. «El balanç és positiu perquè ens ha permès testar tots els instruments aïlladament durant l’avaluació contínua. En aquest segon pas estem provant la versió que finalment s’utilitzarà», detalla Ana Elena Guerrero, coordinadora del projecte i investigadora del grup de recerca Technology Enhanced Knowledge and Interaction Group (TEKING), adscrit a l’eLearn Center de la UOC. «Amb TeSLA volem proveir les institucions i empreses de l’àmbit educatiu amb un sistema que doni suport a qualsevol model d’avaluació que cobreixi els processos d’ensenyament i aprenentatge, però també els aspectes ètics, legals i tecnològics que se’n deriven», afegeix.

Qui forma el consorci TeSLA?

Hi ha divuit socis que sumen més d’una seixantena de professionals:

Universitats

Agències de qualitat