Cinc universitats impulsen una plataforma interactiva amb coneixements sobre plantes silvestres i cultivades

Foto: Unsplash/Sean McAuliffe
Ainhoa Sorrosal
El registre compta amb ms de 1.500 fitxes de plantes de l'Estat espanyol

La UOC ha creat conjuntament amb quatre universitats espanyoles ms (UB, UAB, UAM i Universitat de La Laguna) un catleg que compta ja amb ms de 1.500 fitxes de plantes silvestres i cultivades, de 842 municipis espanyols. El catleg batejat com Compartint el CONeixement EColgic Tradicional (CONECT-e) s una plataforma interactiva de recollida i transmissi de coneixements tradicionals relatius a llavors de cultius en perill d’extinci, a plantes, animals, fongs i ecosistemes.

«s una base de dades oberta a tothom per afavorir l'intercanvi de coneixement i evitar que fundacions o empreses privades registressin les espcies i es poguessin quedar amb els drets de venda», explica Laura Calvet-Mir, investigadora del grup de recerca TURBA Lab de la UOC. El format de la plataforma reprodueix el de Wikipedia: qui vulgui consultar o afegir informaci pot fer-ho donant-se d'alta com a usuari.

El projecte, que es desenvolupa sota el paraigua de l'Institut de Cincia i Tecnologia Ambientals de la UAB (ICTA-UAB), compta amb un finanament de 50.000 euros per part del Ministeri de Cincia i Innovaci. A banda de les universitats, tamb hi participen l'Institut Botnic de Barcelona o la Red de Semillas, entre altres institucions.

Projecte protegit amb llicncia de Creative Commons

La investigadora de la UOC explica que amb la Revoluci Verda, als anys seixanta, es van anar perdent les varietats tradicionals o locals (cultius que els agricultors han reprodut durant ms d'una generaci en una rea geogrfica especfica). Des de fa uns anys –assenyala - hi ha un moviment internacional de recuperaci de les varietats tradicionals i algunes empreses agrcoles han detectat que hi ha un nnxol de mercat.

«El que volem amb aquesta base de dades oberta s evitar que ning pugui registrar una varietat tradicional com a prpia i tenir el dret exclusiu de vendre-la», adverteix Calvet-Mir. L'equip de CONECT-e advoca perqu el coneixement ecolgic tradicional sigui gestionat com un b com en qu ning tingui control exclusiu.

Per aquesta ra, la informaci recollida a CONECT-e s protegida per una llicncia de Creative Commons que permet que qualsevol usuari pugui compartir i adaptar el coneixement que s'obt a la plataforma, sempre que es reconegui l'origen de la informaci, i, si es torna a publicar, utilitzi la mateixa llicncia. «Aquesta llicncia, doncs, ajuda a protegir el coneixement relatiu a la biodiversitat de l'apropiaci indeguda, per no en restringeix l's», explica Calvet-Mir.

Referent de coneixement

CONECT-e, que es va posar en marxa el mes de febrer, vol ser el referent del coneixement ecolgic tradicional. La legislaci del sector reconeix que els Coneixements Ecolgics Tradicionals (CET) sn importants per a la conservaci de la biodiversitat i la preservaci dels ecosistemes. Aix el catleg pot ser una eina de gran utilitat per dissenyar poltiques i estratgies per combatre els efectes del canvi climtic o preservar la biodiversitat.

Laura Calvet-Mir

Expert/a en: