Es triplica el nombre d'espanyols d'entre 40 i 64 anys que emigren des que va esclatar la crisi

Foto: Mike Kotsch / Unsplash (CC)
07/11/2017
Nria Bigas, Elisabet Escriche, Anna Torres
El 2008 van marxar ms de 7.500 espanyols a la recerca d'oportunitats a un altre pas, mentre que el 2016 es va tancar amb 23.835

Des que va esclatar la crisi econmica (2008) fins al 2016 s’ha triplicat l’emigraci d’espanyols d’entre 40 i 64 anys. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadstica (INE), el 2008 van marxar a un altre pas 7.507 persones d’aquesta franja que estan en edat laboral, mentre que el 2016 la xifra es va triplicar fins a arribar a 23.835. Representa un augment del 316%. L’enfonsament del sector de la construcci, el final del crdit fcil i els efectes d’un atur desbocat, que es va acarnissar en aquesta franja d’edat, van obligar molts d’aquests espanyols a emigrar.

Una d’elles va ser Mara Paloma Pimentel, advocada de 46 anys. Amb dos fills petits va emigrar a Frana perqu el seu marit va aconseguir una feina a Pars desprs d’anys a l’atur. Cinc anys desprs, continua buscant, sense xit, una oportunitat laboral. «He exercit com a advocada a Espanya des que vaig acabar els estudis el 1995. A Pars m’s impossible trobar una feina de lletrada perqu la meva formaci es va desenvolupar a partir del sistema jurdic espanyol», explica.

Per a aconseguir inserir-se en el mn laboral, Pimentel va triar el mster universitari de Drets Humans, Democrcia i Globalitzaci en l’especialitat de Dret Internacional de la UOC. Per a la Paloma, l’emigraci obligada de moltes famlies a l’estranger ha provocat la prdua de dues generacions: la seva i la dels seus fills. «El dia de dem, ells contribuiran a engrandir un pas que no s el seu».

Gloria Trivio, de 55 anys, tamb viu a Alemanya des que va esclatar la crisi a Espanya. L’empresa on treballava el seu marit va tancar el seu departament i el va traslladar a la central, situada en aquest pas europeu. «Aquesta decisi va comportar deixar dos dels nostres fills a Espanya, ja que hi tenien la seva vida, la nostra famlia i la meva feina, i marxar amb les dues petites».

Desprs d’uns mesos de passar-ho malament, la Gloria i la seva famlia es van adaptar a la nova vida. Per a trobar feina va decidir formar-se amb el mster d’Educaci i TIC de la UOC. Les estadstiques li donen la ra: els aturats de 45 a 54 anys amb un nivell de formaci superior tenen una taxa d’atur del 8,6%, mentre que entre els que noms tenen educaci primria la xifra arriba fins al 35,2%, segons dades de l’EPA corresponents al segon trimestre de 2016.

Pimentel i Trivio sn dos dels 4.622 estudiants de la UOC que es graduaran aquest novembre. Totes dues ho faran en l’acte que tindr lloc aquest dissabte 11 a Madrid, als Teatros del Canal.

Dona i treballadora, el graduat majoritari

Els dos testimonis formen part del 28% de les persones d’entre 40 i 55 anys que s’han graduat a la UOC. El perfil mitj de l’estudiant s el d’una dona (60%) que treballa (el 93% compagina la feina amb els estudis).

El 76% afirmen que els estudis els han perms millorar les competncies laborals i personals. Segons l’ltim estudi de l’Agncia per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) sobre la inserci laboral dels graduats, els estudiants que cursen ttols en lnia sn ms competitius en tecnologies de la informaci i la comunicaci (TIC), informtica i pensament crtic. L’informe concreta que tenen un nivell superior en formaci terica, expressi escrita i capacitat per a solucionar problemes, entre altres aspectes. Aquest col·lectiu tamb destaca perqu presenta ms ocupaci, ms estabilitat i salaris ms elevats (per sobre dels 2.000 euros al mes) que el conjunt d’universitaris. Ho corroboren el U-Rnquing de la Fundacin BBVA i l’Institut Valenci d’Investigacions Econmiques (Ivie), que situa la UOC com la universitat d’Espanya amb ms sortida laboral.

El ttol amb ms graduats s el mster de Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge (711), que s el que t ms estudiants en tot el sistema universitari espanyol. El segon amb ms graduats s el d’Administraci i Direcci d’Empreses (381) i, el tercer, el mster d’Advocacia (305). Des que la UOC es va crear, fa vint-i-dos anys, s’hi han graduat 53.053 persones.

Enllaos relacionats