23/11/17 · Institucional

17.000 universitaris europeus participen en una prova pilot que verifica la seva identitat i l'autoria de les activitats en línia

Un mínim de 17.000 estudiants de graus i màsters de set universitats europees, inclosa la UOC, participen aquest curs en la darrera prova pilot del projecte europeu TeSLA. El seu objectiu és desenvolupar un sistema que validi la identitat i l'autoria de l'estudiant en les seves activitats, fet que permetrà fer exàmens en línia i lluitar contra el plagi.

Aquesta tercera i darrera prova pilot es divideix en dues etapes. La primera s'ha engegat amb el començament del curs i hi participen 7.000 estudiants. La segona començarà el febrer i hi col·laboraran entre 10.000 i 14.000 estudiants. Durant la prova pilot, el sistema TeSLA s'aplica en les activitats d'avaluació que duen a terme els estudiants incorporant-hi eines de reconeixement facial, de veu i altres que capturen patrons d'escriptura, detecten plagi i analitzen el llenguatge i l'estil de redacció.

A part de la UOC, també es desenvolupen proves pilot simultàniament a les altres universitats que formen part del projecte: l'Open University (OU, Regne Unit), l'Open Universiteit Nederlands (OUNL, Països Baixos), l'Anadolu University (AU, Turquia), la University of Jyväskylä (JYU, Finlàndia), la University St. Kliment Ohridski de Sofia (SU, Bulgària) i la Technical University of Sofia (TUS, Bulgària).

En la tercera prova pilot, de la UOC hi participen actualment al voltant de 2.000 estudiants, 15 professors i 88 docents col·laboradors de 15 assignatures diferents que pertanyen a cinc estudis (facultats): Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació; Centre d'Idiomes Moderns; Psicologia i Ciències de l'Educació; Economia i Empresa i Dret i Ciència Política.

Un projecte finançat per la Comissió Europea

El projecte TeSLA l'impulsa un consorci format per 18 organitzacions sota el paraigua de la Comissió Europea i coordinat per la UOC. Té un pressupost de més de 7 milions d'euros i una durada de tres anys (acaba el 2018), durant els quals s'hauran fet 3 proves pilot.

En les dues primeres, que es van fer durant el curs acadèmic 2016-2017, hi van participar un total de 5.568 estudiants, dels quals 1.036 eren de la UOC. Entre els resultats obtinguts, l'alumnat va destacar que els permet estalviar temps i, sobretot, demostrar que les activitats les han fet ells. Alhora, els estudiants van reiterar la confiança que els transmet el sistema i que les dades recollides són desades i analitzades de manera segura.

«El balanç de les dues proves és molt positiu. En la primera vam examinar tots els instruments aïlladament, i en la segona ja es va provar la primera versió gairebé completa del sistema. Actualment ja estem treballant en la versió final del sistema, amb la qual es tancarà el projecte», explica Ana Elena Guerrero, coordinadora del projecte i investigadora del grup de recerca Technology Enhanced Knowledge and Interaction Group (TEKING), adscrit a l'eLearn Center de la UOC.

Les 18 organitzacions que formen el consorci i que han destinat més d'una seixantena de professionals al projecte són:

Universitats

Agències de qualitat