31/1/18 · Institucional

La UOC aposta per la recerca responsable

Foto: Rawpixel.com / Unsplash (CC)

Amb l'objectiu de promoure una recerca i innovació responsables (RRI, per les sigles en anglès), la UOC llança un pla de formació que permet a professors i investigadors aplicar els principis de la RRI a la recerca. Amb aquesta iniciativa, la universitat impulsa un enfocament en què ciència i societat abordin junts els reptes de futur.

Per aquest motiu, el 21 de febrer s'engega el curs en línia Responsible Research and Innovation (RRI) for Researchers - An Introduction, disponible per mitjà de l'Escola de Doctorat, que permetrà relacionar el concepte de recerca responsable amb la pràctica diària dels investigadors. Aquest curs forma part de l'estratègia de la UOC de promoure la ciència oberta i responsable. «Les universitats hem de donar resposta als reptes globals a què ens enfrontem com a societat. Des de la UOC apostem per una recerca i innovació obertes i responsables precisament per abordar aquests reptes tenint en compte les necessitats i expectatives dels diferents actors. Fent-ho així estem convençuts que, alhora, contribuïm a incrementar la integritat, reproductibilitat i legitimitat de les recerques dutes a terme», explica Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació.

El pla de formació inclourà més endavant altres dos cursos més que permetran un abordatge integral de la RRI: un permetrà aprofundir en la perspectiva de gènere; l'altre se centrarà en el desenvolupament de competències relacionades amb la recerca participativa basada en les comunitats.

Aquest primer curs tindrà dues edicions a l'any, al febrer i setembre, i està dirigit a investigadors, tant de la UOC com d'altres institucions. També està orientat a tots aquells agents del sistema de R+D+I (agències de finançament, Administració pública, indústria i tercer sector) que vulguin comprendre la RRI i aplicar-la a la seva pròpia pràctica de recerca. L'objectiu final és superar la bretxa existent entre la teoria i la pràctica en RRI.

El curs Responsible Research and Innovation for Researchers ha estat elaborat per un grup interdisciplinari d'experts de la UOC, la UAB i la Universitat de Bristol. La creació i estructura dels continguts s'ha basat en els resultats de diferents projectes europeus sobre RRI com PERFORM i Genport (tots dos coordinats per investigadors de l'IN3 de la UOC), HEIRRI i RRI Tools.

Les inscripcions ja estan obertes des del web de l'Escola de Doctorat.

Veure més sobre Institucional