L'assetjament i el ciberassetjament escolars s'enquisten a les aules

Foto: unsplash
19/02/2018
Elisabet Escriche

Un 33% dels alumnes ha patit algun cop ciberassetjament escolar i un 10%, assetjament escolar a Espanya, segons un estudi de l’ONG Save the Children. L’informe, que es va fer amb la participaci de 21.487 alumnes de 12 a 16 anys, tamb destaca que un ter dels alumnes reconeix que ha agredit fsicament un altre company en els darrers dos mesos i que un de cada tres l’ha amenaat.

«La realitat s que en tots els centres educatius hi ha persones que pateixen per l’assetjament presencial o tecnolgic provocat pels seus iguals», explica Eullia Hernndez, doctora en Psicologia i professora del mster universitari de Psicologia Infantil i Juvenil de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). «Aquest tipus d’assetjament pot tenir conseqncies molt negatives per al desenvolupament psicolgic i relacional sobretot si el maltractament es mant de forma sostinguda, tant per a les vctimes com per als agressors», afegeix Adrin Montesano, tamb doctor en Psicologia i professor del mateix mster.

El perfil del qui comet assetjament escolar sol ser el d’un jove que t un dficit important a l’hora d’identificar i gestionar les emocions, tant prpies com externes. En molts casos, aquests assetjadors han estat vctimes d’altres situacions d’abs. El del ciberassetjament s el d’un noi d’entre 14 i 15 anys (49%) que es caracteritza perqu comena a fer servir internet abans del que s habitual sense cap mediaci dels seus pares, t un control alt i viu rigidesa familiar en la resta d’aspectes i, finalment, t un autoconcepte emocional baix.

Pel que fa al perfil de l’observador de l’assetjament, que t un paper clau en la dinmica de la victimitzaci, pot ser el d’alg que doni suport a aquest assetjament, que l’accepti sense intervenir-hi o que defensi la vctima.

Davant d’aquesta situaci, la reacci dels pares tamb s diversa. Segons un estudi d’Educo, a l’11% dels pares amb fills assetjadors els costaria admetre-ho o b traurien importncia al problema; un 56% en parlarien amb els fills, i el 63% consideren que s l’escola la que ha de resoldre aquest tipus de casos.

La conferncia «Bullying i ciberbullying: anlisi del fenomen i directrius per a la seva prevenci i intervenci», que es celebra el 21 de febrer, analitza aquest fenomen i aprofundir en les seves conseqncies. Alhora, s’apuntaran estratgies per a identificar, detectar i avaluar l’assetjament escolar i s’oferiran directrius que es poden dur a terme per a prevenir i intervenir en aquest tipus de casos. Hernndez introduir la conferncia i Maite Garaigordobil, doctora en Psicologia i catedrtica d’Avaluaci i Diagnstic Psicolgics a la Facultat de Psicologia de la Universitat del Pas Basc, la dur a terme.

#expertsUOC

Foto de la professora Eullia Hernndez Encuentra

Eullia Hernndez Encuentra

Expert/a en: TIC i salut, s personal i professional d'internet per a la salut, promoci de la salut mitjanant les TIC, psicologia del desenvolupament al llarg del cicle vital (com som les persones en diferents moments de la vida).

Àmbit de coneixement: Psicologia del desenvolupament.

Veure fitxa

Adrin Montesano del Campo

Expert/a en: Models i processos de canvi en psicoterpia, construcci del self i els altres, relacions interpersonals, terpia sexual i de parella, terpia familiar.

Àmbit de coneixement: Personalitat, avaluaci i tractaments psicolgics, i salut i xarxa.

Veure fitxa