7/3/18 · Recerca

Només un de cada deu editors de la Wikipedia és dona

Voluntàries d'arreu del món crearan i milloraran continguts d'aquesta enciclopèdia digital per combatre la divisòria de gènere
Foto: <a href="https://unsplash.com/photos/0QvTyp0gH3A" target="_blank">Unsplash/LinkedIn Sales Navigator</a>

La Wikipedia és l’enciclopèdia més popular arreu del món. Segons l'informe sobre la percepció social de la ciència de la Fundación Española para Ciencia y la Tecnología (FECYT) el 2016 és una de les fonts d'informació més consultades per les generacions més joves: un 61% de les persones d'entre 15 i 34 anys hi accedeixen per a consultar informació científica. Però, aquesta enciclopèdia oberta, comunitària i lliure, nascuda ara fa 17 anys, només compta amb un 11% de dones per a editar el seu contingut, segons un estudi de la Fundació Wikimedia.

Les expertes alerten que aquesta falta de representació i diversitat de gènere en l'edició de la Wikipedia ha creat buits de coneixement i biaixos sistèmics com ara que només el 17% de les biografies que s’hi troben són de dones. Davant d’aquest escenari i amb motiu del Dia Internacional de la Dona, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) s’uneix als col·lectius feministes Liquen Data Lab, Visual 404, Mujeres y Música i a la Sala Apolo i coorganitza els dies 9 i 10 de març activitats per a combatre aquesta divisòria de gènere mitjançant la Wikipedia. «L'objectiu és impulsar el coneixement amb i per a tothom i estimular els processos de creació amb diferents agents de la societat, perquè el coneixement no es troba només a la Universitat», explica la vicerectora de Globalització i Cooperació i presidenta de la Unitat d'Igualtat de la UOC, Pastora Martínez Samper.

Factors clau per reduir el biaix de gènere en la creació de continguts

El dia 9 de març tindrà lloc la taula rodona «La Viquipèdia com a camp de batalla. Arxius, gènere i tecnologia», impulsada juntament amb Liquen Data Lab, a l'espai Francesca Bonnemaison a les 18h. En aquest acte s’analitzarà l’enfocament de gènere en l’ecosistema de la Wikipedia i la producció de coneixement que s’hi genera des de l’àmbit universitari, l'activisme social i el periodisme, entre altres. Es plantejaran, a més, els punts clau d'intervenció en aquest procés de creació col·lectiu amb la finalitat de reduir el biaix de gènere.

En la taula participaran la docent en disseny audiovisual i investigadora del grup de recerca Mediaccions de la UOC, Gemma San Cornelio; la filòloga i lingüista catalana i coordinadora de Viquidones, Ester Bonet; l’experta en memòria digital i directora de recerca a Liquen Data Lab, Marta Delatte; els dinamitzadors culturals, El Palomar i la periodista i fundadora de Visual404, Hj Darger. Moderarà el debat l’experta en gènere i investigadora del grup de recerca GENTIC de la UOC, Maria Olivella.

L’obertura de l’acte serà a càrrec de la comissariada de Tecnologia i Innovació Digital, de l’ Ajuntament de Barcelona, Francesca Bria i la vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, Pastora Martínez.

Wikimarató per combatre la divisòria de gènere

El dissabte 10 de març, la UOC organitza juntament amb Liquen Data Lab, Visual404, Mujeres y Música (MYM) i la Sala Apolo, amb la col·laboració d'Amical Wikimedia i Wikimujeres, la wikimarató ‘Editatona Art i Feminisme’. Organitzadores i noves editores d'arreu del món es reuniran en grups, de 10h a 22, a la sala (3) de l'Apolo, per aprendre a editar la Wikipedia i millorar aquesta enciclopèdia de contingut lliure i obert. L’objectiu de la jornada és fer visible l'absència de contingut relacionat amb dones i art i contribuir a canviar aquesta situació. En concret, es crearan, traduiran i milloraran articles sobre temes relacionats amb el gènere, l'art, el feminisme i la tecnologia.

Veure més sobre Recerca