Ni jerarquia, ni horaris, ni presencialitat: el nou model d'empresa

Foto: Fernndez Jaria
15/03/2018
Redacci
El 'teal evolutiu' t com a objectiu aconseguir la felicitat del treballador per millorar la productivitat de l'organitzaci

Aconseguir la felicitat de la plantilla s un dels principals objectius del que es coneix com a teal evolutiu (Frederic Laloux, Reinventar les organitzacions), el nou model d’empresa que ja ha calat als Estats Units i als pasos nrdics europeus. «El model consisteix a transformar l’estructura de l’empresa perqu es pugui autogestionar», explica Manel Fernndez Jaria, professor del mster d'Ocupaci i Mercat de Treball: Intervenci i Coaching en l’mbit Laboral de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Per a fer-ho, l’empresa substitueix la clssica estructura piramidal per l’organitzaci de grups, els quals han de complir uns objectius que s’acostumen a fixar per trimestres, semestres o anuals.

«s un model en qu es dona llibertat als treballadors», matisa Fernndez  Jaria. Entre altres mesures, la plantilla no acostuma a fitxar ni tampoc ha d’anar obligatriament a treballar cada dia a l’oficina, ho pot fer des de casa. El grup se sol reunir peridicament —normalment un cop a la setmana— per a intercanviar impressions sobre els projectes que tenen entre mans. Alhora, l’empresa promou diverses sortides ldiques per trencar la rutina i fomentar la cohesi de la plantilla.

La contractaci del personal tampoc segueix l’estructura clssica. Per exemple, l’empresa nord-americana Zappos —una de les pioneres en la implantaci d’aquest model—, un cop superat el perode de prova, deixa en mans del treballador la decisi de si vol seguir a l’organitzaci o prefereix anar-se’n. Si tria la segona opci se li paguen, a part del que legalment est estipulat, dos mesos de sou. «En el teal evolutiu es canvia l’estructura de l’empresa, l’organitzaci i la funci dels recursos humans», explica Fernndez Jaria.

A Espanya tamb hi ha organitzacions que estan incorporant aquest nou model, per de moment en sn poques. «Les ms receptives sn les de l’mbit de noves tecnologies i costa una mica ms en les que estan relacionades amb el sector econmic», explica el professor de la UOC. Cyberclick, dedicada al mrqueting i les noves tecnologies, amb seus a Barcelona i Madrid, s una d’aquestes empreses. De fet, va quedar com la millor pimec espanyola per a treballar-hi l’any 2015 —l’ltim any que es va fer la valoraci d’aquest tipus d’empreses— en la llista Best Workplaces d’Espanya.

«Est demostrat que la felicitat del treballador fa que aquest sigui ms productiu i que l’empresa obtingui millors resultats», deixa clar la professora de la UOC i experta en recursos humans Gina Aran. Segons l’experta, s’ha de tenir en compte que el treball en si mateix s una font de felicitat de l’individu, en la mesura en qu aquest «s’autorealitza». «La sensaci de benestar a la feina, doncs, fomenta la creativitat, la col·laboraci i la capacitat d’adaptaci, cosa que millora l’eficincia dels equips de treball».

Empreses saludables, el model implantat a Espanya

El professor del mster d’Ocupaci i Mercat de Treball matisa, per, que el gran gruix d’empreses espanyoles es troben en el model saludable —el previ al teal evolutiu—, que consisteix a promocionar la salut en el treball per a millorar l’ambient.

Segons diversos estudis de gesti, el benestar en el treball redueix els accidents laborals i els no laborals i tamb les malalties tant professionals com comunes. Alhora disminueix l’absentisme i l’estrs, millora la participaci i motivaci dels treballadors, la seva productivitat i competitivitat i el seu comproms amb l’organitzaci. «L’empresa ret el talent i millora la seva imatge corporativa. A ms, es converteix en un referent en el sector i en la societat», explica Fernndez.

Les xifres ho confirmen: per cada euro destinat a programes de promoci de la salut del treball, l’organitzaci t un retorn d’entre 2,5 i 4,8 euros en absentisme laboral i d’entre 2,3 i 5,9 euros en despeses per malalties, segons l’Institut Nacional de Seguretat, Salut i Benestar en el Treball (INSSBT).

Peces de Lego, una tcnica per transformar el model

Per  poder dur a terme un canvi de model empresarial s clau fer una diagnosi i tamb desenvolupar i executar estratgies. Una de les metodologies que s’aplica ms avui per a efectuar aquest canvi s la de LEGO® SERIOUS PLAY®.. «Amb les peces els treballadors podem escenificar en temps real estratgies, qu funciona, qu no...», concreta Fernndez Jaria. L’s d’aquesta tcnica, per, tamb serveix per a altres situacions com estudiar fusions i reorganitzacions, crear i optimitzar equips d’alt rendiment, dur a terme processos de selecci de personal o millorar el clima. «Facilita el pensament, la comunicaci i la resoluci de problemes, tant en organitzacions i equips com en individus», conclou Fernndez Jaria.

#expertsUOC

Manel Fernndez Jaria

Professor del mster d'Ocupaci i Mercat de Treball: Intervenci i Coaching en l'mbit Laboral de la UOC

Expert/a en:

Àmbit de coneixement: