El canvi de rutines de les vacances afavoreix deixar de fumar

Augmentar l'activitat fsica, substituir el caf per sucs de fruita o utilitzar apps especfiques d'ajuda sn alguns dels consells per abandonar el tabac durant l'estiu

Les vacances es revelen com una oportunitat per a deixar de fumar. Aix ho confirma el psicleg Antoni Baena, professor dels Estudis de Cincies de Salut de la UOC i investigador de la Unitat de Control del Tabac de l’Institut Catal d’Oncologia (ICO): «Sempre s un bon moment, per l’estiu s especial perqu les situacions favorables per a aconseguir-ho es multipliquen». Canviar de rutina s fonamental per a no recordar el tabac, explica l’expert, i en aquest sentit, l’estiu s idoni perqu propicia de manera natural canvis d’hbits.

Els fumadors, durant l’any, associen fumar un cigarret a llevar-se, als moments de pausa i caf al treball, a quan van i tornen de la feina amb cotxe, entre altres ocasions; per en poca de vacances, les rutines sn diferents i, per tant, deixar de fumar pot resultar ms fcil. «La gent t ms temps per a relaxar tant el cos com la ment, per a gaudir de l’aire lliure i de moments de diversi, i per a provar coses noves», apunta l'investigador.

En el tabaquisme hi ha una dependncia a la nicotina, fsica, psicolgica i social. Per a superar-la durant el perode vacacional, Baena recomana tenir presents alguns consells. Buscar el suport de la famlia i els amics i, si cal, recrrer a professionals que ofereixin tractaments eficaos per deixar de fumar, tant farmacolgics com psicolgics. «Noms el 7% dels fumadors que deixen de fumar demanen ajuda professional», adverteix l'expert.

Augmentar l’activitat fsica, com passejar, crrer, ballar, nedar o sortir en bici ‒sempre que sigui, s clar, en hores de baixa exposici al sol o a temperatures elevades‒ tamb s important. «Fer exercici fsic regula l’ansietat i genera endorfines que augmenten el benestar per a combatre la sndrome d’abstinncia que pot causar el tabac», diu el psicleg.

L’alcohol pot ser un dels desencadenants d’una recaiguda de qui vulgui deixar de fumar, i per aix s aconsellable evitar-lo o beure’n moderadament. «Un altre recurs que es pot posar en prctica s substituir les begudes excitants com el caf o el te per sucs de fruites, perqu contribueix a fer els dies diferents i a allunyar-se de la rutina associada al tabac», assenyala.

Buscar espais lliures de fum s clau i, per aix, si les persones volen relaxar-se i no pensar en el tabac, s aconsellable triar piscines o platges on sigui prohibit fumar. Les aplicacions tamb poden ser unes bones aliades: «Els jocs o les apps especfics per a deixar de fumar contribueixen a mantenir la ment ocupada», explica Baena.

El cansament i les infeccions respiratries es redueixen

Els efectes positius de deixar de fumar es noten a les poques hores, per es consoliden a les setmanes o al mes de deixar-ho. «Es comena a recuperar l’olfacte, l’entrada d’aire als pulmons millora, la sensaci de cansament es redueix i hi ha menys tos i infeccions respiratries», explica el professor de la UOC. «A ms, en un mes els receptors del cervell que s’han sensibilitzat a la nicotina comencen a tornar a la normalitat, completant l'adaptaci als tres mesos. Aix ajuda a trencar el cicle de l’addicci a la nicotina».

«Per a evitar la recaiguda en tornar de les vacances, cal planificar l'arribada anotant en un lloc visible de casa totes les avantatges que s'han recuperat o trobat, principalment les noves, i actuar com una persona diferent, amb rutines i gustos diferents. Per, sobretot s'ha d'estar molt alerta de no caure en l'excs de confiana, s a dir, oblidar el tabac comporta una mica ms de temps», conclou Baena.