Investigador visitant al Georgia Tech

30/05/2017
Dr. Angel A. Juan "L'excel·lència en la recerca i la formació van lligades"

Professors i investigadors de la UOC també contribueixen a incrementar la dimensió global de la institució fent estades de recerca en universitats prestigioses d’arreu del món. Un d’aquests és el Dr. Angel A. Juan, professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació i investigador del grup DPCS-ICSO de l’IN3. El Dr. Juan actualment és al Georgia Tech, EUA, on desenvolupa un projecte de recerca amb una beca José Castillejo. L’Escola d’Enginyeria Industrial i de Sistemes del Georgia Tech, on fa l’estada el Dr. Juan, s’ha classificat com a número u del programa de graduat als EUA durant vint-i-set anys consecutius. Vam demanar al Dr. Juan que compartís amb nosaltres l’experiència de l’estada de recerca que viu al Georgia Tech i la seva visió sobre de quina manera se’n pot beneficiar l’UOC R&I.

Dades massives i simheurística al Georgia Tech

Treballem en el desenvolupament d’algorismes intel·ligents per a solucionar alguns dels reptes operatius als quals les empreses de distribució s’han d’enfrontar en les activitats de transport i logística modernes. L’objectiu final és construir solucions de programari intel·ligents que ajudin a optimitzar els costos de distribució, i també reduir l’impacte ambiental i social d’aquestes activitats, especialment en ciutats intel·ligents. Per a això, normalment fem servir una combinació de mètodes matemàtics i eines informàtiques: els anomenats algorismes d’optimització metaheurístics. Durant els últims anys, el nostre grup DPCS-ICSO de l’IN3 ha aconseguit desenvolupar noves classes d’algorismes intel·ligents, com ara l’heurística esbiaixada-aleatoritzada, la simheurística i l’aprenentatge heurístic. Actualment investigadors d’arreu del món fan servir aquests algorismes, i el nostre projecte al Georgia Tech en depèn.

Per què el Georgia Tech

El Georgia Tech és una de les universitats tècniques més prestigioses del món, i la nostra universitat sempre l’ha considerat una referència. A més, els professors amb els quals col·laboro, el Dr. Martin Savelsbergh i el Dr. David Goldsman, són entre els investigadors líders en les àrees de la logística i el transport en ciutats i la simulació informàtica, respectivament.

L’excel·lència en la recerca i la formació van lligades

En el passat, vaig fer estades predoctorals i postdoctorals en diferents institucions nord-americanes i europees, incloses la Universitat Harvard (EUA), l’Institut Tecnològic de Massachusetts (EUA), la Universitat de Southampton (Regne Unit), la Universitat Tècnica de Dortmund (Alemanya), l’Escola Universitària de Dublín (Irlanda), la Universitat de Portsmouth (Regne Unit), la Universitat de Recursos Naturals i Ciències de la Vida (Àustria) i el Laboratori d’Anàlisi i d’Arquitectura dels Sistemes del Centre Nacional de Recerca Científica (LAAS-CNRS, França). Em sembla que totes tenen alguna cosa en comú: entenen l’excel·lència en la recerca com una manera de proporcionar formació de primer nivell als seus estudiants i d’atraure nous estudiants i investigadors de diferents llocs del món. Es pot dir el mateix del Georgia Tech: saben que l’excel·lència en la recerca i la formació van lligades; per aquesta raó contracten els millors professionals i els proporcionen una gran quantitat de recursos (finançament, infraestructura, suport administratiu, etc.), la qual cosa contribueix a consolidar el prestigi de la institució entre els estudiants actuals i els potencials.

En què pot beneficiar la comunitat UOC?

Cinc investigadors de l’IN3 col·laboren en els tres articles científics que tenim previst produir durant aquesta estada. Un objectiu addicional de la meva visita és establir una connexió amb l’Oficina d’Educació Internacional del Georgia Tech perquè els seus estudiants puguin anar a l’IN3 i, alhora, investigadors de la UOC puguin venir a Atlanta. A més, estudiem la possibilitat de desenvolupar un grau en línia conjunt entre totes dues universitats. Ara que el Georgia Tech comença a oferir graus en línia arreu del món, això podria ser una realitat en dos o tres anys.

UOC R&I i la promoció de carreres de recerca

Segons el meu punt de vista, el progrés de la UOC en recerca i producció científica durant els últims anys ha estat evident gràcies a l’esforç de professors, investigadors i diferents «generacions» de directors que han entès la importància que té la investigació per a una universitat. La UOC és una universitat jove i, quan neix una institució com la nostra, la prioritat és consolidar-ne la dimensió acadèmica. A mesura que la UOC entra en una nova fase de maduresa, la recerca i la producció científica esdevenen un element essencial. La UOC només arribarà a l’excel·lència i es convertirà en una universitat global si promociona carreres de recerca, com fan les universitats líders.