Notícies

Anàlisi de les institucions semipresencials i en línia amb l'ajut d'un sistema fiable

Foto: wikimedia commons
31/10/2017
Estudi de cas del projecte TeSLA de l'Horizón 2020

El 5 i el 6 d’octubre de 2017 va tenir lloc a Barcelona el Congrés Internacional d’Avaluació Millorada amb Tecnologia (TEA), organitzat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l’Institut de Ciència i Tecnologia de Luxemburg (LIST). Aquest congrés científic, que va tenir una durada de dos dies, es va centrar en la recerca i la pràctica de l’avaluació electrònica.

El projecte TeSLA

Una de les ponències va analitzar els resultats preliminars relacionats amb el projecte TeSLA, finançat pel programa de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) Horitzó 2020 de la Comissió Europea. L’objectiu del projecte és desenvolupar un sistema d’avaluació electrònica per tal de:

●      proporcionar a les institucions educatives una prova inequívoca de la progressió acadèmica dels estudiants durant tot el procés d’aprenentatge;

●      proporcionar a les agències i a la societat proves inequívoques de la progressió acadèmica, i alhora evitar les limitacions de temps i espai que imposen els exàmens presencials;

●      incloure tot el procés d’ensenyament-aprenentatge, com també els aspectes ètics, legals i tecnològics;

●      permetre accedir a múltiples eines i recursos pedagògics, i aplicar-los a les activitats d’avaluació amb l’objectiu d’obtenir les dades dels estudiants i garantir-ne l’autenticació i l’autoria.

Anàlisi del sistema d’avaluació electrònica de TeSLA

Per analitzar el sistema d’avaluació electrònica, el projecte es planteja dur a terme tres estudis pilot, amb la inclusió de 500 estudiants en el primer i fins a 20.000 en el tercer, distribuïts homogèniament entre les set universitats que hi participen. En concret, la ponència va analitzar i comparar els reptes i les troballes en la preparació, l’execució i l’avaluació del primer estudi pilot en una institució semipresencial (la Universitat Tècnica de Sofia, TUS) i una institució completament en línia (la Universitat Oberta de Catalunya, UOC). Com a resultat, se’n van identificar les fortaleses i les debilitats per tal de garantir un millor disseny dels propers estudis pilot.

Els objectius del primer estudi pilot van ser els següents:

●      identificar les fases i les tasques clau;

●      acumular experiència en l’ús d’eines d’autenticació i autoria per a avaluar els estudiants;

●      identificar els aspectes legals i ètics i els riscs crítics en l’àmbit institucional;

●      estudiar les opinions i les actituds dels participants (principalment estudiants i professors) pel que fa a l’ús d’eines d’autenticació i autoria en l’avaluació.

Estudi de cas del primer estudi pilot de TeSLA

Tant la TUS (126 estudiants) com la UOC (154 estudiants) van assolir l’objectiu de participació en l’estudi pilot, que es va fixar en 75 estudiants per a cada institució. En les seves activitats d’avaluació contínua, ambdues universitats van utilitzar reconeixement facial, dinàmica de picatge i anàlisi forense. En el cas de la UOC, a més, es van assajar el reconeixement de veu i els instruments de plagi. Tot i que es van detectar diferències en el perfil dels estudiants, totes dues institucions van coincidir en el fet que la motivació era un aspecte essencial. Una bona pràctica compartida per ambdues universitats va ser garantir que les activitats d’avaluació per mitjà de les eines de TeSLA tinguessin un impacte mínim en la nota final dels estudiants. Cal destacar que tots els estudiants que van participar en l’estudi pilot van seguir el procés d’avaluació sense un impacte negatiu en els resultats acadèmics, tot i que van haver de fer front a una certa càrrega de treball. Des de la perspectiva del professorat, ambdues institucions van coincidir que TeSLA permet desenvolupar activitats d’avaluació innovadores, tot i que en els propers estudis pilot caldrà tractar d’integrar aquestes eines de manera més transparent en el procés d’avaluació.