Model-IA, el futur assistent virtual per a programadors

24/04/2018
L'institut List (CEA Tech) i la UOC col·laboren en la integració d'intel·ligència artificial en les eines de desenvolupament de programari

Vivim en un món habilitat per als programaris

Els programaris són pertot arreu: a l’ordinador portàtil, al telèfon, al cotxe, a la rentadora i a tots els dispositius de la internet de les coses (IoT, segons les sigles en anglès) que tenim a casa. Són el «codi font» que alimenta la nostra societat digital, malgrat que sovint se n’ignora el paper instrumental que tenen en l’economia digital moderna.

Això no obstant, el desenvolupament de programari viu en un estat de crisi permanent. Fins ara, les millores tant en les eines de programació com en els llenguatges i mètodes no han pogut seguir el ritme de la creixent complexitat, demandes i fiabilitat que esperem de tot el programari que hi ha en funcionament. La conseqüència és que un nombre significatiu de projectes de programari són infructuosos, fracassen al cap de poc del seu llançament o es fan vulnerables als atacs de seguretat (per exemple, per la introducció de programari maliciós). La complexitat encara augmentarà més els propers anys atesa la necessitat que hi haurà de desenvolupar programari que connecti tot tipus de dispositius de la internet de les coses, capaç de processar ingents quantitats de dades gairebé en temps real i d’integrar components d’intel·ligència artificial (IA) per a tot tipus de tasques de raonament i reconeixement. El Model-IA, una iniciativa conjunta d’R+D de l’institut List (CEA Tech) i la UOC, busca canviar aquesta situació.

Desenvolupadors centaures, bots i creativitat humana

Amb una millora incremental de les eines i tècniques actuals de desenvolupament de programari no n’hi ha prou per a corregir aquesta situació. El Model-IA, però, opta per fer un gir dràstic en la manera de desenvolupar i mantenir els programaris gràcies a la integració, en totes les eines i processos del seu desenvolupament, de tècniques d’IA. La IA promet millores radicals en la productivitat i la qualitat del desenvolupament de programari.

Segons la nostra visió, en el futur, seran equips mixtos formats per desenvolupadors centaures i bots purs els que faran totes les tasques de desenvolupament. Els bots seran els únics encarregats de fer les feines simples i repetitives (en les quals poden superar els éssers humans fàcilment), cosa que estalviarà temps als humans perquè es puguin dedicar a empreses més creatives. Els desenvolupadors centaures podran recórrer als components de la IA per a obtenir consells i suggeriments mantenint alhora un control total sobre el procés i la decisió final.

La combinació d’intel·ligència artificial i enginyeria basada en models

A més, aquesta col·laboració no tindrà lloc en el camp del codi. La construcció de sistemes complexos requereix una visió de nivell superior sobre el sistema futur. El Model-IA integrarà components d’IA des del principi de tot del procés de desenvolupament, quan el sistema es modelitza, s’analitza i se simula abans de començar la veritable fase de codificació, per tal de maximitzar-ne l’impacte. Així doncs, el Model-IA, que serà la primera eina que combinarà IA i enginyeria basada en models, aspira a convertir-se en capdavanter en l’espai emergent dels entorns de desenvolupament d’aplicacions (IDE) intel·ligents, centrat a millorar la productivitat dels desenvolupadors individuals ajudant-los a trobar i reutilitzar codis existents. El Model-IA serà capaç de suggerir millores per als vostres models basats en el coneixement general disponible en línia, d’evitar possibles errors en controlar contínuament les vostres accions o de triar i aplicar automàticament les millors refaccions en el vostre benefici.

No hi ha fórmules màgiques per al desenvolupament de programari, però creiem que la nostra visió de desenvolupadors centaures combinats amb eixams de bots ofereix moltes oportunitats d’èxit. Amb un cost global de desenvolupament de programari que es calcula que supera el bilió de dòlars, creiem que aquest projecte pot tenir un impacte significatiu en el creixement de les TIC europees. Es tracta d’un projecte d’alt risc que requereix tècniques combinades procedents de diferents camps, però que conté la promesa d’un avenç radical en el desenvolupament de programari necessari per a fer front a la creixent complexitat dels nous sistemes de programari.

La col·laboració

Systems, Software and Models (SOM Research Lab) és un equip de recerca conjunt d’ICREA i de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC. El grup se centra en el camp dels sistemes i l’enginyeria del programari, sobretot mitjançant la promoció de l’ús rigorós de models de programari i principis d’enginyeria en totes les tasques de disseny de programari, sempre tenint present l’element més impredictible de qualsevol projecte: les persones que hi estan involucrades. Més informació: https://som-research.uoc.edu/

L’institut List (CEA Tech) es dedica a la recerca sobre sistemes digitals intel·ligents. Els seus programes d’R+D, tots amb implicacions econòmiques i socials potencialment rellevants, se centren en la fabricació avançada, els sistemes ciberfísics, la intel·ligència artificial i la salut electrònica. L’institut List duu a terme una recerca tecnològica d’avantguarda que té aplicacions en diversos mercats industrials (transport, defensa i seguretat, fabricació, energia...) i es proposa ajudar els seus socis industrials a millorar la seva competitivitat amb la innovació i la transferència de tecnologia. Gràcies a la qualitat de la seva recerca col·laborativa, l’institut List està qualificat com a Institut Carnot des del 2006 (Institut Carnot TN@UPSaclay).

Més informació: www-list.cea.fr/en | @CEA_List | LinkedIn | YouTube.