La universitat s'internacionalitza «at home»
[16/02/2011]
La UOC tirarà endavant durant aquest any un total de dotze projectes nous amb un objectiu que es basa en el concepte d'internacionalitzar la universitat des de casa, «at home». Per a dur a terme aquestes activitats, principalment seminaris i conferències, la institució compta amb una subvenció de «la Caixa» que permet la participació d'experts internacionals en l'activitat acadèmica i institucional.

[Crònica d’Albert Casas]

La UOC ha trobat en «la Caixa» un aliat per a dur a terme un objectiu estratègic: la internacionalització de la universitat. La UOC i «la Caixa» han signat un conveni de col·laboració per a aquest 2011 que s’espera que es mantingui en els pròxims anys.

Arran d’aquesta col·laboració, l’entitat aporta la inversió per a tirar endavant els dotze projectes aprovats del programa Internationalization at home, la majoria seminaris i conferències. Es tracta de portar experts internacionals a la UOC perquè participin en les diverses activitats previstes utilitzant l’anglès com a llengua vehicular. Per a la comunitat UOC, això representa una presa de contacte amb experts de fora i, per a aquests, una presa de contacte amb la Universitat i el seu model, i també amb el seu entorn, Barcelona i Catalunya.

Cursos, seminaris i conferències

Els projectes que es duen a terme a la UOC amb les subvencions de «la Caixa» són molt diversos i els podem agrupar en àrees de coneixement. Tres dels dotze projectes seleccionats són dels Estudis de Ciències de la Salut que s’estan duent a terme durant aquests mesos: un curs d’especialització d’ultrasonografia endoscòpica i dos cicles de conferències, de tres dies cadascun, sobre la línia de recerca Social Care Informatics Line, en què col·labora l’Hospital Clínic i altres experts convidats.

De la seva banda, l’eLearn Center organitza un cicle de conferències sobre tendències internacionals en recerca i formació en aprenentatge virtual, i convidarà el professor Donal Hannah, de la Universitat de Wisconsin, a fer una estada de recerca amb xerrades per a l’eLearn Center i la resta de personal de la UOC.

Dos projectes més són per als Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació. Un és l’organització de l’International Forum on Health Care and Information Communication Technology del 8 al 10 de març a Barcelona, fruit de la col·laboració entre el grup de recerca PSiNET de la UOC i la Universitat Jaume I de Castelló. L’altre és un seminari sobre el processament del llenguatge en els nens, amb l’assistència del professor Terry Anderson, de la universitat canadenca d’Athabasca.

Els Estudis de Dret i Ciència Política organitzaran un seminari sobre propietat intel·lectual i internet, i els de Ciències de la Informació i de la Comunicació, una trobada amb professionals del sector en el marc del Barcelona Meeting COM 2011, que també organitzarà la UOC al final de juny.

De la Xina —i, concretament, de Pequín— vindran dos experts en dos àmbits ben diferents. D’una banda, el doctor Luo Yunbo oferirà una conferència per a l’Àrea de Sistemes Alimentaris, Cultura i Societat. De l'altra, el convidat de l’Àrea de Global Executive Education serà el professor Fanxi Meng, de l’International College of Beijing.

Rànquings i universitats virtuals

Un altre projecte de la UOC vinculat a aquesta iniciativa busca situar la institució en el mapa internacional d’universitats i, específicament, en el de les universitats virtuals. Es tracta d’organitzar el Primer Seminari Internacional de Rànquings i Universitats Virtuals. Els rànquings de les millors universitats a escala mundial valoren molt la recerca i les publicacions que fa cada centre i, a més, no tenen en compte les universitats virtuals com la UOC.

Diversificar l’oferta formativa

La creació del Campus Global, el tercer de la UOC, ha contribuït decisivament a incrementar l’oferta formativa en altres llengües, bàsicament l’anglès i el francès, en lloc de quedar-se, només, en l’àmbit hispanoparlant. I això també facilita poder compartir el coneixement amb altres universitats del món d’una manera més àgil i eficaç.

«La internacionalització permet diversificar l’oferta formativa de la UOC en col·laboració amb altres universitats. Per exemple, alimentant l’oferta formativa del Campus Global», subratlla el delegat de la Rectora per Afers Internacionals de la UOC, John Zvereff. «L’objectiu d’això no és poder captar més estudiants d’altres països. El benefici és més qualitatiu que quantitatiu. Permet diversificar l’oferta formativa i millorar-la amb les col·laboracions d’experts internacionals de prestigi.»

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.