«Avui dia gairebé tot pot ser venut per internet amb èxit»
[21/09/2012]
Actualment, hi ha moltes empreses que han incorporat internet a les seves estratègies i han creat projectes de comerç electrònic. Les que no ho han fet «han deixat de ser competitives i no seran capaces de competir en un mercat en què cal innovar i oferir un canal directe en línia amb el consumidor», afirma Toni Mascaró, fundador i director general d'eMascaró. Aquest expert en comerç electrònic i Ricard Castellet, cap de comunicació de marca en LetsBonus, han participat en una trobada de graduats i graduades de la UOC anomenat UOC Meet i dedicat a les últimes tendències del comerç electrònic. L'acte ha tingut lloc a la seu de la Universitat aquest dijous 20 de setembre.

Hi ha diversos factors que afavoreixen l'increment del comerç a Espanya, però segons Mascaró, saber adaptar-se al potencial que ofereix la xarxa a les organitzacions i la crisi econòmica juga un paper important. «Des de fa uns anys les empreses estan adoptant internet com un nou canal de màrqueting i comunicació per adaptar-se a la revolució que ha significat la xarxa socialment, però les empreses també s'han adonat que internet és un nou canal de comercialització dels seus productes i serveis».

D'altra banda, «la crisi també fomenta que els usuaris busquin per la xarxa les ofertes més barates, i n'és fruit l'aparició de multitud de webs que ofereixen autèntiques gangues per al consumidor», explica Mascaró.

Descomptes per internet

LetsBonus, Groupalia, Groupon, Privalia… són portals comercials que ofereixen considerables descomptes de gran varietat de productes al consumidor final. Segons Mascaró, «una de les claus del seu èxit és que han sabut respondre a una necessitat de mercat, oferir productes de primeres marques a preus molt econòmics, i tot això mitjançant un potent catàleg unificat», conta Toni Mascaró.

LetsBonus, cas d'èxit

Ricard Castellet, de LetsBonus, explica que la clau de l'èxit d'aquesta empresa no és solament el preu, que també hi influeix, sinó «la selecció dels productes i la capacitat que tenim de ser prescriptors dels productes i serveis que venen per mitjà de la nostra plataforma». LetsBonus és una companyia creada a Barcelona que «en tres anys ha passat d'1 a 500 treballadors i s'ha implantat en 7 països», afegeix Castellet.

Avantatges del comerç electrònic per a les empreses

Mascaró té clars els «grans» avantatges que comporta per a una organització l'ús del comerç electrònic:

- Obre un nou canal de comercialització

- Estableix relacions directes amb el client

- Permet crear una estratègia de CRM i segmentació

- Redueix costos i intermediaris

- Permet mesurar la qualitat dels productes i serveis

- Diversifica

- Internacionalitza l'empresa

- Obliga a una modernització de l'empresa

Què es pot vendre per internet?

Actualment, segons Mascaró, «tots els productes i serveis poden ser comercialitzats per internet. La maduresa del sector, la seguretat, la tecnologia, la logística i els sistemes de pagament permeten visualitzar un futur prometedor per a tots els sectors. Venda de llibres, viatges, electrodomèstics, oci, serveis...». Per això, conclou, «avui dia gairebé tot pot ser venut per internet amb èxit».

Com és el consumidor «electrònic»?

Ricard Castellet explica que «el perfil de consumidor “electrònic” ha evolucionat fins a arribar a ser molt semblant al consumidor “analògic”; si en un primer període el target masculí era el majoritari, des de fa uns dos anys està evolucionant i ara el target més comprador per internet són dones de 30 a 45 anys». Per això, conclou que «no és possible entendre l'auge del comerç electrònic sense la incorporació massiva de les dones a la xarxa».

El comerç electrònic a Espanya

L'any 2011, el comerç electrònic a Espanya va facturar 9.201 milions d'euros, un 25,70% més que en l'any anterior, segons es desprèn de l'Informe de comerç electrònic del quart trimestre de 2011, publicat per la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT).

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.