Notcies

Les TIC, nou canal d'entrada als serveis de salut en el nou model assistencial català
[22/11/2013]
Les oportunitats que representen les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en el sistema sanitari han estat el centre del darrer debat de UOC Meet, la trobada organitzada pels graduats de la Universitat Oberta de Catalunya sobre qüestions d'actualitat professional vistes amb una perspectiva innovadora.

Per Teresa Bau

En les presentacions fetes pels ponents i el debat posterior ha quedat clar que el model assistencial pblic avana cap a un nou escenari: un ciutad coresponsable de la seva salut i actiu en la presa de decisions mdiques, amb un professional sanitari que canvia de rol i passa de prescriptor a orientador.

Els ponents, Joan Llus Piqu (@jllpique), gerent d'Atenci Ciutadana del CAT Salut, i Anna Rosa Pujol (@apujolr_uoc), cap d'Infermeria del bloc quirrgic, obsttric i de cirurgia sense ingrs de l'Hospital de Matar, han explicat experincies d's de les TIC en el sistema sanitari catal que faciliten l'accs dels ciutadans als serveis de salut. Francesc Xavier Medina, director del mster universitari de Treball social sanitari de la UOC, ha exercit de presentador.

El ciutad, al centre del nou model assistencial

En un mn en qu les persones tenen cada vegada ms poder de decisi sobre tots els mbits de la vida, el sistema sanitari tamb tendeix a situar el ciutad al centre. El Pla de salut 2011-2015 de la Generalitat, ha explicat Joan Llus Piqu, «planteja un model assistencial focalitzat en el ciutad, a qui implica i coresponsabilitza de la seva salut. Les TIC fan possible aquest canvi de model, acostant l'usuari a la informaci sobre salut i afavorint la interactivitat amb el professional sanitari».

En un context en qu la gran majoria de ciutadans fa servir telfons intel·ligents, les TIC es perfilen com una porta d'accs als serveis de salut diferent de la del model presencial, opci, segons Piqu, que facilita la vida dels usuaris i acosta professionals sanitaris i pacients.

Com a valor afegit que cal tenir en compte, en la majoria de casos, les TIC redueixen el cost de l'atenci sanitria, encara que «l'objectiu principal no s aquest», va assegurar Piqu, «sin millorar l'efectivitat del sistema sanitari i l'atenci al pacient».

Carpeta personal de salut, repositori d'informaci i mitj de consulta

Piqu ha posat la Carpeta personal de salut com una de les principals iniciatives d'aquest canvi de paradigma del model assistencial. Es tracta d'un espai en lnia de consulta on el ciutad pot disposar de la seva informaci personal de salut i fer trmits electrnics. Cal tenir la targeta sanitria i un certificat digital per a accedir-hi. Actualment t vint milions de documents i sis milions d'imatges i s un projecte en fase d'evoluci.

Cap a un hospital virtual?

Anna Rosa Pujol, que a ms del seu crrec a l'Hospital de Matar s llicenciada en Humanitats per la UOC, ha posat mfasi en el rol dels professionals sanitaris com a orientadors dels pacients i com a prescriptors de fonts d'informaci perqu siguin proactius en la cura de la salut.

En aquest context, Pujol aposta per «potenciar la virtualitat i utilitzar el model assistencial presencial nicament quan sigui imprescindible. Cal ser rigorosos amb la gesti dels recursos, i grcies a les TIC podem donar el mateix servei d'una manera ms eficient».

A l'Hospital de Matar, per exemple, ofereixen atenci personalitzada a dones embarassades mitjanant Skype. Les gestants poden contactar amb les llevadores del centre per a resoldre dubtes i planificar el part sense haver-se de desplaar.

Les TIC, una eina valuosa en el control del pacient crnic

Anna Rosa Pujol ha destacat el gran nombre d'eines tecnolgiques que hi ha actualment perqu els pacients puguin prendre part activa en la gesti de la seva salut: apps per a controlar diferents malalties, sobretot crniques, com ara la diabetis; dispositius electrnics que controlen els nivells de glucosa o de coagulaci de la sang; braalets que mostren a les persones diabtiques la quantitat d'exercici que han de fer diriament, etc.

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.