Notícies

Alumnes de primària de Sabadell i Barcelona aprendran a programar un videojoc de la mà de la UOC
[05/03/2014]
Durant dos dies (6 i 13 de març), la UOC es farà presencial per als cent cinquanta alumnes de 5è. i 6è. de primària de les escoles Andreu Castells i Miquel Carreras de Sabadell i la Muntanyeta de Barcelona. Professors dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació els faran un taller de scratch (llenguatge de programació per a nens i nenes) per tal que siguin capaços de crear un videojoc. Aquesta activitat s'emmarca en la Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya que organitza l'ACUP anualment.

Per Anna Torres

L'scratch és un entorn de programació desenvolupat el 2007 pel Massachusetts Institute of Technology (MIT) i adreçat a nens i joves amb la finalitat de fomentar el pensament creatiu, la resolució de problemes i l'autocorrecció. «També de fer veure a nens i nenes que programar no és tan complicat com sembla», comenta Elena Planas, una de les professores que impartirà el taller.

El taller, que tindrà una durada de tres hores, començarà a les 9 h amb una breu introducció a l'scratch. «Seguidament els nens i nenes faran les primeres passes en programació seguint les Scratch Cards i després del pati construiran un joc guiat en què aplicaran els diversos reptes de programació apresos en la primera part i que publicaran a la galeria del web de Scratch», explica Adriana Ornellas, una altra de les docents de la UOC que es desplaçarà a les escoles a fer el taller.

Per la seva banda, professores com Eulàlia Hernàndez, dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, han vetllat perquè l'activitat s'adapti a les competències del currículum de l'educació primària. «I el que és més important és que tant professorat com alumnat ho identifiquen clarament com a tal», afegeix.

A més, «és una activitat clarament educativa. Aprenen a seguir instruccions bàsiques i concretes, lògica, anàlisi, seqüenciació, i a partir d'aquí experimenten. I sobretot, el resultat és immediat i per tant, poden veure si ha sortit bé o no i rectificar, o fins i tot millorar, el que han fet», explica Eulàlia Hernàndez. Però alhora no deixa de ser una activitat lúdica perquè «és una feina amb la qual pots jugar».

La Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya

Aquesta iniciativa de l'ACUP pretén apropar la ciència i la universitat als infants i divulgar el coneixement científic i els beneficis de la recerca. Les diverses activitats que preparen les universitats catalanes volen despertar vocacions científiques entre l'alumnat i aportar eines innovadores per a facilitar el treball didàctic a les escoles. La Udn2.cat es dirigeix a infants de cinquè curs de primària provinents d'entorns socioculturals amb baix nivell d'accés a la universitat.

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.