19/7/16 · Recerca

Un estudi de la UOC demostra els vincles del cooperativisme a Barcelona amb el 15M

Un estudi de la UOC vincula el fenomen cooperatiu amb el moviment del 15M, ja que ha trobat llaços importants entre aquests grups organitzats i el moviment polític sorgit el 2011 i que ha alterat el panorama polític català i espanyol. La recerca ha permès confirmar, doncs, que el cooperativisme sorgit en els darrers temps té un fort component d’activisme. El treball, elaborat entre les seixanta cooperatives agroalimentàries de la ciutat, s'ha presentat recentment durant un congrés internacional.
Foto: Flickr / <a href="https://www.flickr.com/photos/mercadosocialmadrid/14144955017/" target="_blank">Mercado Social Madrid</a> (CC)

Foto: Flickr / Mercado Social Madrid (CC)

El treball –obra de Ricard Espelt (investigador a l’Internet Interdisciplinary Institute), Ismael Peña-López (professor de l’Escola de Dret i Ciències Polítiques) i Enrique Rodríguez (professor de Fonaments d’estadística)– es va presentar en el Congrés Internacional d’Internet, Dret i Política: «construint un espai digital europeu», que va tenir lloc el 7 i 8 de juliol a Barcelona organitzat pels Estudis de Dret i Ciència Política de la UOC.

L’estudi («Activisme des del consum cooperatiu de productes agroalimentaris: economia alternativa o tecnopolítica?») s’ha centrat en l’anàlisi de les cooperatives de productes agroalimentaris de Barcelona, amb la participació de les seixanta organitzacions que hi ha a la ciutat. A més de qüestionaris a les cooperatives, també s’han fet quaranta-quatre entrevistes als grups participants.

El treball ha analitzat la relació entre els grups de consum agroalimentari i el 15M en la constitució de noves organitzacions o el reforçament de les ja existents a la ciutat. Per a això, han estudiat el model de presa de decisions en assemblea, el pes de les tecnologies de la informació en el funcionament de les cooperatives i, finalment, la relació entre el compromís social i polític que aquests grups manifesten i la seva vinculació amb els moviments d’activisme social i polític.

Alta afinitat

Segons l’estudi, en un 56% dels casos les cooperatives i grups de consum analitzats –inclosos dins del que es coneix com economia social i solidària– tenen un grau important de compromís social i polític, una connexió que es demostra amb l’alta afinitat ideològica amb el moviment 15M, en un 78% dels casos, i amb l’alt grau d’implicació de les persones que formen part dels grups, en un 69% dels casos. Malgrat tot, en el pla grupal el grau d’implicació és baix, amb un 27%, a diferència del que passa en el pla individual.

Els investigadors han detectat que el procés d’aparició dels grups i cooperatives de consum modernes, iniciat els anys noranta, té el pic màxim l’any 2011, quan es va produir el moviment 15M, amb l’aparició de tretze noves organitzacions a la ciutat. «En qualsevol cas –s’afirma a l’estudi–, els grups i cooperatives de consum entrevistats i creats enguany reconeixen el moviment com a catalitzador per a les persones que l’integren en la seva condició d’activistes».

Activisme a títol individual

Segons Ismael Peña-López, «tot i que és evident que les dades mostren un creixement de grups durant el 2011, la relació amb el moviment 15M es produeix a manera d’activisme individual. És sorprenent, doncs, el “clima” o atmosfera que va generar el 15M per a l’articulació de grups. Per tant, aquest moviment va estendre el fet activista més enllà dels seus límits relacionals directes».

Un creixement, doncs, que, tal com apunta l’estudi, es genera en paral·lel a l’augment de la desafecció amb la política representativa a Espanya i la reconfiguració dels espais de participació. Segons els autors, les respostes durant les entrevistes permeten afirmar que «la creació de nous grups de consum, en alguns casos, pot vincular-se directament amb la influència del 15M».

Experts UOC

Veure més sobre Recerca