Text complet   PDF | 1 MB
Text original   [en anglès] | PDF | 915 kB

Lliçó inaugural del curs acadèmic 2007-2008 de la Universitat Oberta de Catalunya

Ciutats intel·ligents

William J. Mitchell (wjm@mit.edu)

Professor d'Arquitectura i Art i Ciències Multimèdia a l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT)

resum

A partir d'un recorregut històric per les diferents estructures físiques de les ciutats, arribem al segle XXI, en què les ciutats posseeixen tots els subsistemes crucials dels organismes vius: esquelets estructurals, diverses capes de pell protectora i sistemes nerviosos artificials. En aquest context, per crear la nova intel·ligència de les ciutats, cal combinar el programari amb les xarxes de telecomunicacions digitals, la intel·ligència integrada de manera ubiqua i els sensors i identificadors.

El cotxe urbà és un exemple de les aportacions que pot fer una ciutat intel·ligent a la mobilitat personal, d'una forma còmoda, barata i sostenible per als ciutadans. Aquest prototip és un cotxe urbà net, compacte i eficient, que es plega i s'encaixa com els carretons de la compra i que mentrestant es carrega elèctricament.

Si s'imposa la tecnologia de la intel·ligència integrada de manera ubiqua, els vehicles i els diferents sistemes mecànics i elèctrics dels edificis esdevindran robots especialitzats, que podran respondre de manera intel·ligent als entorns més grans als quals estan integrats. A més a més, els recursos es gestionaran de maneres més sofisticades i els efectes en els models d'ús d'espai i en els sistemes d'edificis seran inimaginables.

paraules clau

ciutat intel·ligent, cotxe urbà, sostenibilitat, transport, urbanisme

Data de presentació:  juliol de 2007
Data d'acceptació:  juliol de 2007
Data de publicació:  octubre de 2007

Llicència de Creative Commons Els textos publicats en aquesta revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 2.5 de Creative Commons. Podeu copiar-la, distribuir-la i transmetre-la públicament sempre que citeu l'autor i UOC Papers, no en feu un ús comercial i no en feu obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/deed.ca.