ESTUDIANTS      06/2010
Ferran Soriano a Sant Benet
Ferran Soriano
President d'Spanair i exdirectiu del FC Barcelona
«El talent s'assoleix treballant molt en el que t'agrada»

Vint anys de carrera professional a diferents països d’Europa i Amèrica, i ocupant llocs capdavanters en la gestió de grans multinacionals, situen Ferran Soriano com un exemple de talent empresarial. Després d’ocupar la vicepresidència econòmica del Futbol Club Barcelona, Soriano va ser escollit per a liderar la companyia Spanair. L’empresari català va compartir els seus coneixements de talent i lideratge en la tercera jornada de l’Institut Internacional de Postgrau de la UOC, que va tenir lloc a Món Sant Benet (Sant Fruitós de Bages).

------------
Juny de 2010 / Per Jose Medina i Salvador Tordera

Quina és la clau d'una bona gestió al capdavant d'una gran institució o empresa?

No hi ha una clau definitiva, però hi ha una cosa imprescindible: tenir un bon equip. No conec cap gran avenç ni cap èxit que hagi estat aconseguit per una persona sola o sense tenir un equip de primer nivell, amb la combinació de compromís, talent i equilibri necessària. Les persones són el més important.

Més enllà de la seva formació, què demanes a les persones que treballen en el teu equip?

Compromís, ganes de treballar. Penso que és senzill de dir, però no és tan fàcil. A vegades trobes gent que, tot i tenir talent, no tenen aquell compromís més intrínsec, aquell que et fa llevar content per a anar a treballar. Aquest compromís no es compra amb diners, surt de dins.

Entre els elements que tu consideres clau per a assolir l'èxit (compromís, talent, equilibri), consideres que el talent es pot aprendre?

Sí. El talent té un component gairebé genètic i té una altra part d’aprenentatge. En general, el factor genètic està sobrevalorat. L’experiència i els estudis demostren que practicant i treballant molt s’assoleix el talent. Considero que no hi ha cap més probabilitat d’èxit que treballar molt en el que t’agrada, independentment del fet que en el primer minut tinguis molt o poc talent.

Tu ara treballes al capdavant d'una empresa aeronàutica, Spanair, que és un sector que té una forta relació amb el turisme. Penses que el sector turístic hauria de continuar essent el motor principal de l'economia de l'Estat?

Ha de ser un dels motors, però el que no pot ser és que el deixem com l’únic motor. Penso que, si Barcelona, Catalunya o Espanya es proposessin ser només una destinació turística, seria un error colossal. Nosaltres podem ser líders en diverses indústries del segle xxi, en sectors com les telecomunicacions o la tecnologia.

Les noves tecnologies canvien el concepte de lideratge?

En formen part. Avui dia costa molt d’imaginar un líder que no enviï missatges electrònics ni utilitzi el telèfon mòbil, tot i que conec algú que ho intenta. Les tecnologies canvien la manera de relacionar-se de les persones, els mitjans de relació, però no canvien les persones. Un líder del segle XXI s’ha de relacionar amb les persones (que és una de les principals feines dels líders) amb tots els mitjans possibles.

Davant d'aquesta situació actual de crisi, quins consells donaries a les persones que han optat per formar-se?

En primer lloc, considero que han fet bé. La formació ajuda sempre, ara en el curt termini i també en el mitjà termini. En segon lloc, els aconsellaria que treballessin, que fessin pràctiques, que anessin a treballar a les empreses, sense tenir en compte la remuneració, encara que sigui poca, perquè no hi ha substitut per a l’experiència directa de treballar. I em refereixo a treballar en el que sigui i amb el càrrec que sigui.

I quins estudis aconsellaries?

[Riu] Doncs els que t’agradin. És una mala idea estudiar una cosa que no t’agrada només perquè  penses que és útil. Al final estàs condemnat a ser infeliç. No hi ha ningú més feliç que la persona que fa el que li agrada. I em refereixo al que agrada a un, no a la seva família o amics.

Tu continues formant-te?

Sí, cada dia. A més, he tingut la sort de treballar en diverses indústries: productes de neteja, futbol, ara en aviació... Fa un any, d’avions no en sabia res; per tant, m’he de formar cada dia.

El lideratge, en aquest context de crisi, també està en crisi? Hi ha poca capacitat de lideratge a Catalunya?

Dir això és molt agosarat. El moment és molt difícil i als líders se’ls demana molt. És una resposta fàcil dir que no tenim líders. Jo en veig cada dia, a les empreses grans i petites, que treballen per sortir-se’n. Enfocaria l’atenció en els lideratges que sí que tenim i a aprofitar-los.

SABIES QUE...

...el 76,4% dels graduats de la UOC s'han connectat al Campus l'últim mes?

+

...una vuitantena de treballadors de la UOC han participat en els Jocs Interempreses, que destinen els ingressos recaptats als projectes benèfics El somriure dels nens, el Casal dels Infants i Matres Mundi?

+

...la UOC ha creat una comunitat basada en la xarxa de més de 100.000 estudiants, graduats, professors, investigadors i col·laboradors a més de 87 països?