La tesi d'una professora de la UOC, guardonada per l'Institut d'Estudis Catalans
26/04/2010

En el marc dels premis Sant Jordi 2010, que integren el LXXIX cartell de premis i de borses d'estudi de l'Institut, el jurat del premi Nicolau d'Olwer de filologia ha concedit per unanimitat aquest guard a la tesi doctoral d'Iribarren «per tractar amb exhaustivitat i rigor la relaci entre el cinema mut i la literatura catalana de principi del segle XX». Segons els membres del jurat, aquesta recerca, dirigida pel Dr. Jordi Castellanos i presentada a la UAB el 2007, s mereixedora d'aquest reconeixement per «posar de manifest la interacci entre el cinema i alguns dels principals autors catalans de l'poca, com Pla, Soldevila i Trabal».

La tesi, metodolgicament emmarcada en la histria de la literatura i del cinema i l'esttica de la recepci, ressegueix l'impacte que va tenir la pantalla en el terreny sociocultural i la influncia fecundadora que va exercir en la prosa i en la narrativa catalanes. En la primera part, l'estudi ofereix una mplia panormica des dels orgens de la pantallitzaci a Catalunya fins a l'adveniment del cine sonor i analitza la recepci crtica i la formulaci terica del cinema. I, en la segona, l'autora fa una lectura des del prisma cinematogrfic d'obres d'Alexandre Plana, Josep Pla, Carles Soldevila, Salvador Espriu i Francesc Trabal que demostra fins a quin punt aquests escriptors van emmirallar-se en l'univers de la pantalla muda.

La guardonada reconeix que «la investigaci va ser tot un repte, no exempt de risc», perqu l'anlisi parteix d'una perspectiva interdisciplinria indita i estudia un terreny que fins ara era inexplorat en la disciplina de la literatura catalana. Iribarrren declara que «la consecuci del premi s doblement satisfactria. D'una banda, pel reconeixement a la qualitat del treball i, de l'altra, perqu l'IEC atorga un guard a una proposta d'estudi innovadora i revisionista que agermana literatura i cinema».

Premis Sant Jordi 2010

Els premis Sant Jordi 2010 de l'IEC integren el LXXIX cartell de premis i de borses d'estudi de l'Institut. El cartell el formen trenta-quatre premis, entre els quals el premi Nicolau d'Olwer, i set borses d'estudi per un valor de cent seixanta mil euros. El guard que la secci filolgica de l'IEC atorga a Iribarren s dotat amb 4.200 €. Aquest premi es va instituir l'any 1965 i enguany es convoca per trentena vegada.

Enllaos relacionats