Aposta per les aplicacions mòbils en benefici del procés d'aprenentatge i de l'impuls de la comunitat UOC

Open Apps UOC
27/02/2013
Donar a conèixer el ventall d'aplicacions mòbils que ja ofereix la UOC per donar suport a l'aprenentatge ha estat l'objectiu de la jornada tècnica sobre les Apps Mòbils que la Universitat ha acollit durant aquest mes de febrer, en la qual s'han presentat algunes de les aplicacions més significatives de què disposa la comunitat. Aquesta sessió ha format part de la Tecno Week, setmana dedicada a posar en valor i afavorir la internacionalització del sector tecnològic, organitzada per CTecno i altres agents del sector català. El vicerectorat de Tecnologia de la UOC realitza jornades tècniques mensuals, com la celebrada aquest passat dijous 21 de febrer, per divulgar els projectes desenvolupats i gestionar el coneixement intern.

La connexió sense fils i la diversitat de dispositius han canviat la forma d'entendre el procés d'aprenentatge. S'ha produït un canvi de model que la UOC recull al projecte M-UOC: multidispositiu, multicanal i multimèdia. «Els dispositius es complementen entre ells, donen més oportunitats per a aprendre i fer docència, i tenen una versatilitat multimèdia que cal explotar i d'aquí la creació de l'espai multimèdia UOC», apunta Francesc Santanach, membre de l'equip de Tecnologia Base i Qualitat, que ha estat l'encarregat de presentar l'entorn virtual m-learning, que permet compartir les experiències i coneixements d'estudiants i docents en l'ús de dispositius mòbils per a aprendre i donar suport a l'aprenentatge.

Per la seva part, Raúl Romero, col·laborador de l'equip d'Eines per a la Comunitat, ha presentat La meva UOC mòbil. L'aplicació per a dispositius mòbils del Campus Virtual de la UOC és pensada per a respondre a les necessitats de tots els estudiants. Des de l'aplicació es pot accedir a les aules, a la bústia i a l'agenda, i consultar els recursos d'aprenentatge.

Una de les aplicacions més noves presentades ha estat Guixa, disponible per a iOS -i en breu per a Android-, que converteix el dispositiu en una pissarra on es pot escriure i gravar àudio i vídeo, per tal de facilitar la tasca de l'equip docent a l'hora d'explicar conceptes o resoldre dubtes d'estudiants. Aquesta aplicació, en constant actualització, treballarà per aconseguir futures millores: afegir imatges, inserir webs, afegir pàgines, exportar diferents projectes, etc.

UOC, ens socialitzador

A banda de les aplicacions que treballen directament per millorar el procés d'aprenentatge, també s'han presentat dues experiències que busquen l'aspecte més social i humà de la comunitat UOC: UOC Maps i Ments Obertes.

UOC Maps és una eina social per a fomentar l'esperit de comunitat, pertinença i comunicació a partir de la geolocalització dels membres UOC. Les seves funcions clau són la geolocalització, la visualització d'altres usuaris, l'accés al perfil dels usuaris, la segmentació per perfils, i la conversa entre usuaris per missatgeria instantània.

Actualment es treballa en un cercador de persones, i en la millora de la missatgeria instantània per mitjà de la creació de grups de xat, agenda de contactes o la vinculació a Twitter. A més, es geolocalitzaran esdeveniments o de grups Alumni, i de la xarxa territorial de seus UOC.

Finalment, el director de comunicació de la UOC, Eric Hauck, ha explicat l'espai social Ments Obertes. «Identificar-la, cuidar-la i fer difusió de les activitats que la nostra comunitat fa, ha de servir per a mantenir una comunitat viva que s'identifiqui amb la institució», apunta. D'aquesta identificació neix també UOCTalent, projecte de creació d'un grup d'«ambaixadors» de la Universitat que puguin aportar solucions locals a problemes globals.

Les aplicacions desenvolupades a la UOC estan pensades per a facilitar i fomentar l'ús dels dispositius mòbils per a poder aprofitar qualsevol espai i moment per a aprendre. El gran repte de la UOC és mantenir en constant desenvolupament aplicacions per a aconseguir una òptima experiència de l'usuari.

Enllaços relacionats