Medalla de plata en els premis internacionals Learning Impact 2014

SpeakApps
13/05/2014
L'innovador portal per a aprendre idiomes SpeakApps, desenvolupat per un equip de professors de la UOC, ha guanyat la medalla de plata del prestigiós guardó internacional Learning Impact 2014, atorgat per l'IMS Global Learning Consortium, una entitat sense ànim de lucre que fomenta l'ús de les tecnologies d'aprenentatge en l'educació superior. L'objectiu principal d'aquests premis és reconèixer les millors iniciatives innovadores, basades en aplicacions tecnològiques, que contribueixin a millorar l'ensenyament a escala global.

L'IMS Global Learning Consortium, amb seu a l'estat nord-americà de Florida, és format per grans empreses i institucions com IBM, Samsung, la Universitat de Cambridge, la Universitat de Califòrnia, l'Open University del Japó o el departament d'Educació d'Austràlia, entre molts altres organismes. El veredicte dels premis s'ha donat a conèixer en el marc del congrés que organitza aquesta entitat a Nova Orleans (Estats Units).

La plataforma SpeakApps ha estat creada per l'Escola de Llengües de la UOC per donar resposta a les necessitats de treballar la producció i interacció oral en llengua estrangera mitjançant entorns virtuals. L'Escola té actualment prop de 8.000 alumnes, de diferents nivells, que tenen a la seva disposició un conjunt d'eines polivalents que faciliten l'aprenentatge en línia de llengües estrangeres. Entre aquestes eines cal destacar les de SpeakApps, constituïdes per un sistema de videoconferències per a grups petits (Videochat), un blog per a practicar el llenguatge oral (Langblog) i un gestor de continguts per a activitats de videoconferència (Tandem). Així mateix, els professors poden accedir a l'SpeakApps Open Educational Resources, que emmagatzema activitats per a la interacció i producció oral i permet realitzar cerques per criteris, amb un editor incorporat per a la creació de tasques en línia.

Segons la directora del centre de recerca en e-learning de la UOC (eLearn Center) i professora de l'Escola de Llengües de la UOC, Christine Appel, «actualment utilitzem aquestes eines en l'aprenentatge d'idiomes a la UOC, amb uns resultats molt satisfactoris. Gràcies a aquestes eines, ara podem fer en línia totes les activitats d'expressió oral que són possibles en la docència de llengua estrangera presencial i, a més, aportar un valor afegit, ja que ens permet oferir als estudiants més temps de pràctica en l'expressió oral, una tornada d'informació de més qualitat i la possibilitat de revisar en qualsevol moment els enregistraments de totes les activitats que hi ha a disposició dels estudiants a l'aula virtual».

La plataforma ha estat desenvolupada per l'Àrea de Tecnologia Educativa de la UOC i transferida ja a diverses institucions educatives. Així mateix, també participen com a socis en el projecte la Universitat de Groningen d'Holanda, la Universitat de la Ciutat de Dublín d'Irlanda, la finlandesa Universitat de Jyväskylä i la Universitat dels Jagellons de Polònia.

SpeakApps, valorada amb un 9 sobre 10 per la UE

Experts de la Unió Europea han elaborat un informe per a la Comissió Europea en el qual es valora amb un 9 sobre 10 la puntuació mitjana final. L'informe valora positivament la creativitat i la sostenibilitat de SpeakApps, tot destacant-ne el bon ús de les eines de vídeo, la interactivitat i l'elevada participació en la prova pilot.

A més, aquests experts europeus han posat en relleu la difusió que s'ha fet dels resultats per xarxes socials com Youtube, Slideshare, Picassa o Twitter, la qual cosa ha permès al web arribar a 7.000 visitants únics i a 27.000 pàgines vistes.

Enllaços relacionats