Nova eina de suport als cuidadors de persones dependents
01/10/2015

El sistema, anomenat Care Respite, pretn millorar la qualitat de vida dels cuidadors facilitant-los la seva feina i aportant-los ms seguretat i tranquil·litat. Segons dades de l'Institut d'Estadstica de Catalunya i l'ltima Enquesta Nacional de Salut d'Espanya, a Catalunya hi ha 1.361.000 persones de ms de 65 anys, el 46% de les quals tenen algun tipus de dependncia funcional i necessiten ajuda per a la cura personal, les tasques domstiques o la mobilitat. "Aquesta ajuda normalment la duen a terme familiars directes de la persona dependent, que dediquen entre 6 i 8 hores diries o ms a tenir-ne cura, la qual cosa els suposa una gran crrega fsica i emocional, que afecta la seva salut. En aquest sentit, mitjanant l's de Care Respite els cuidadors podran proporcionar una millor atenci i al mateix temps millorar la seva prpia qualitat de vida", explica Sergio Escalera, investigador del Centre de Visi per Computador i la Universitat de Barcelona.

Care Respite es composa d'una cmera capa de captar imatges de dia i de nit i de micrfons i altaveus que permeten capturar el so de l'habitaci, per tal que la persona dependent es pugui comunicar amb el cuidador simplement parlant, sense necessitat d'utilitzar cap altre dispositiu. Una aplicaci mbil connectada al sistema permet al cuidador personalitzar-lo, rebre alarmes i visualitzar el comportament de la persona dependent. L'aplicaci genera avisos quan es detecten situacions de risc, com ara caigudes o accions fora de la normalitat, i tamb en cas que el sistema quedi inoperatiu per manca de connexi a Internet o d'energia elctrica.

Segons l'investigador de la UOC Xavier Bar, "en l'actualitat els sistemes ms freqents per a l'avs en cas d'accident a la llar estan basats en polsadors d'emergncia o en protocols de seguiment telefnic de les persones. El primer sistema requereix l'acci directa de la persona que ha sofert l'accident, i la necessitat de portar sempre el dispositiu a sobre. En el segon cas, el temps d'actuaci pot ser molt llarg, augmentant les complicacions en cas d'accident. En canvi, Care Respite permet una monitoritzaci no invasiva, amb un cost redut i la utilitzaci del sistema en condicions de poca llum o a les fosques. A ms a ms, aquest nou dispositiu permet preservar la intimitat de les persones monitoritzades, ja que noms mostra la seva silueta".

Una idea sorgida del laboratori d'idees del Parc de Recerca UAB

Aquest projecte va nixer fa dos anys arrel d'un Laboratori d'Idees organitzat pel Parc de Recerca UAB perqu investigadors, usuaris i empreses treballessin junts per proposar solucions i millores per fer front a l'envelliment de la societat. En aquest laboratori, va sorgir la idea i es va formar l'equip que ha desenvolupat Care Respite. El projecte ha anat madurant fins al punt que, a dia d'avui, ja s'ha fabricat un prototip que aviat es comenar a provar en domicilis particulars i en residncies de la tercera edat. "Tenim previst comenar a comercialitzar el producte a finals del 2016", destaca Martha Mackay, de l'empresa Acceplan. "Per aix, la intenci s crear una empresa spin-off que s'encarregui de transferir a la societat el coneixement generat a les universitats, per oferir un producte tecnolgic que per doni resposta a les necessitats tant de les persones dependents com dels seus cuidadors", afegeix Jordi Gonzlez, investigador del Centre de Visi per Computador i del Departament de Cincies de la Computaci de la UAB.

Recentment, aquest projecte ha estat seleccionat pel programa CaixaImpulse, una iniciativa de l'Obra Social "la Caixa" per impulsar la transformaci del coneixement cientfic en empreses i productes del camp de les cincies de la vida i la salut que generin valor en la societat. Aquest premi els ajudar a tirar endavant l'empresa, grcies a una dotaci econmica de 50.000 euros, formaci a mida i assessorament.

Enllaos relacionats