La UOC, vint anys d'una universitat socialment responsable
16/10/2015
Anna Torres

Tercera universitat de l'Estat en estudiants amb alguna discapacitat

Segons la Gua de atencin a la discapacidad en la universidad 2015, elaborada per la Fundaci Universia, la UOC s la tercera universitat de l'Estat espanyol en nombre d'estudiants amb discapacitat matriculats, darrere de la UNED i la Universitat de Valncia.

Concretament, el curs 2013-14, 873 estudiants tenen el certificat oficial de discapacitat igual o superior al 33%. Representen un 2,14% del total d'estudiants de graus i msters universitaris. Per a ells la UOC proporciona els recursos d'aprenentatge en multiformat. Aix mostra un clar comproms amb l'accessibilitat.

Tecnologia d'accs obert

La UOC fa una aposta ferma per difondre i transferir la tecnologia que desenvolupa al conjunt de la societat. Per aix, en molts casos, els desenvolupaments tecnolgics es publiquen obertament. En aquest sentit, els projectes oberts i el seu codi son accessibles a http://www.sourceforge.net i a http://www.github.com. I passa igual amb les aplicacions, que son accessibles tant des de l'App Store com des de Google Play.

Durant el 2014 l'eina tecnolgica de la UOC SpeakApps ha guanyat el concurs internacional sobre estndards i aplicacions educatives de l'IMS Global Learning Consortium.

Reducci del consum energtic

L'any 2013 continua la tendncia d'estalvi d'energia vinculat al consum d'electricitat en comparaci del 2012. Concretament, l'estalvi es de 375 GJ. Aquest descens es fruit de la implantaci de mesures d'estalvi i de reformes efectuades en sistemes de climatitzaci que ja eren obsolets i, per tant, eren poc eficients, i d'ajustos en els sistemes de clima. Amb tot aix s'han aconseguit les temperatures de consigna a l'interior dels edificis.

La responsabilitat social, al cataleg formatiu de la UOC

La UOC ofereix el mster universitari de Responsabilitat social corporativa per a formar professionals capaos de posar en prctica projectes i sistemes de gesti de l'RSC en les seves organitzacions. A ms, inclou, progressivament, assignatures sobre responsabilitat social en el catleg de formaci. Durant els tres ltims cursos s'ha passat de nou titulacions amb assignatures d'RS a setze.

Ms mesures de conciliaci

Fer possible la conciliaci de la vida familiar, personal, professional i formativa s un dels objectius de l'rea de Persones de la UOC: el nombre de persones adherides al programa de teletreball augmenta en un 6% respecte a l'any anterior.

Precisament, l'Ajuntament de Barcelona reconeix l'E-treball de la UOC amb el premi Ignasi Fina de salut laboral. Aquest guard reconeix la millor experincia d'actuaci en la prevenci de riscos entre les empreses i les institucions amb seu a Barcelona. Concretament, el jurat n'ha destacat dos aspectes: la millora que implica en les condicions de seguretat i salut dels treballadors de la UOC i el fet que s un model laboral extrapolable a altres institucions i empreses.

I Jornada Anual de Responsabilitat Social

Atesa la rellevncia que la UOC dna a l'RS, ha organitzat la I Jornada Anual de Responsabilitat Social, dedicada a El paper de la responsabilitat social universitria en la transformaci econmica, social i ambiental. L'acte ha tingut lloc al Palau Macaya de Barcelona el 8 d'octubre.

Un exemple per a Europa

L'any 2013 la UOC s escollida en el projecte de la Comissi Europea Comparative Research on University Social Responsibility in Europe and Development of a Community Reference Framework. Volen fer un estudi de camp per a analitzar les seves bones prctiques en termes de responsabilitat social. Durant dos dies, un grup d'investigadors d'universitats europees es reuneix amb diverses persones de la UOC.

L'RS s un cam de llarg recorregut

El rector de la UOC, Josep A. Planell, diu: «Aquesta memria s un balaņ provisional, una fotografia d'un moment puntual, no un final de cam. Hi ha mesures que tot just ara engeguem i que, sens dubte, fructificaran en el futur immediat, com ara l'aposta per l'eficincia energtica o la creaci d'un sistema de control intern del compliment institucional del nou marc normatiu».

Vint anys de la UOC: excel·lncia, comproms i transparncia

Al seu torn, el conseller d'Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Andreu Mas-Colell, explica al prleg de la memria: «Tres elements han caracteritzat la trajectria d'aquests primers vint anys d'histria: excel·lncia, comproms i transparncia; tres elements que la diferencien, tres elements que distingeixen la seva oferta formativa, l'optimitzen i la fan ms flexible i adequada per als reptes de futur. Treballar de manera sostenible i facilitar l'aprenentatge al llarg de tota la vida forma part d'aquesta responsabilitat global», conclou.

Enllaos relacionats