Hisenda discrimina les parelles de fet

Foto: Stanley Dai / Unsplash
28/03/2017
Nria Bigas
L'Administraci perjudica els nous models de famlia en l'Impost de Successions o en la declaraci de l'IRPF

El prxim 5 d'abril comena la campanya per a fer la declaraci de la renda. Milions de contribuents hauran de passar comptes amb Hisenda, per els beneficis fiscals no seran els mateixos per a totes les famlies: ser parella de fet o matrimoni marca diferncies substancials en la declaraci i per tant, discrimina. «Existeixen discriminacions en el tracte fiscal entre els matrimonis i les parelles de fet difcils de justificar, com passa en l'Impost sobre Successions o l'opci de tributar conjuntament» explica Rovira, professora de Dret Financer i Tributari de la UOC. Els beneficis econmics i fiscals tampoc els afavoreixen: si una famlia s nombrosa (3 o ms fills), els pares els rebran si sn casats; en canvi, si sn parella de fet noms se'n concediran a un dels progenitors.

«Respecte a les pensions de vidutat tamb pateixen discriminacions», afegeix Pere Vidal, advocat laboralista de la UOC. A les parelles de fet se'ls exigeix una srie de requisits addicionals que no es reclamen als matrimonis. En l'mbit laboral, la regulaci permet quinze dies de vacances per matrimoni, cosa que implica un tracte desigual per a les altres modalitats de parella, afirma Vidal. Cal tenir en compte que aquests tipus de discriminacions augmenten a mida que el concepte de famlia es modela i amplia. Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadstica referents a l'any 2015, el nombre de parelles de fet va augmentar un 1,6% entre el 2014 i 2015 i representa el 14,5% del nombre total de parelles de l'Estat aquell any. El nombre de parelles casades, per exemple, va baixar un 2,2%.

Com s'adapten l'Administraci i la societat a aquest tipus de famlies s una de les qestions que pretn respondre la III Jornada «La famlia i la cultura jurdica», organitzada per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Ctedra de Cultura Jurdica de la Universitat de Girona. S'hi analitzaran els canvis, problemes i desafiaments que representen les noves (i no tan noves) estructures i modalitats familiars (com ara famlies monoparentals, matrimonis homosexuals, parelles de fet, poligmia, etc.) i el paper del matrimoni. Experts en histria, antropologia, filosofia, dret laboral i dret tributari s'aproparan a aquests desafiaments des d'una perspectiva mltiple. La jornada tindr lloc el divendres 31 de mar a la seu de la UOC (avinguda del Tibidabo 39-43, Barcelona) de 10.30 a 17.30 h.

Entre els temes ms rellevants es debatr si la reproducci assistida per part de les dones sense parella masculina s un dret o un privilegi, o sobre la problemtica de la maternitat subrogada des de la perspectiva de la biotica. Una situaci en qu es troben ms de vuit-centes famlies espanyoles que contracten ventres de lloguer a pasos estrangers cada any.

El finanament pblic de la criana i educaci dels fills, el dret de successions i la redefinici legal del concepte de famlia, o com els diferents models poden impactar en els drets i prestacions socials, seran alguns del temes que es debatran en la jornada. En podeu consultar el programa aqu.