Universitats llatinoamericanes i espanyoles analitzaran a Barcelona els reptes de l'ensenyament superior i de la recerca en l'era digital

Foto: UOC
12/05/2017
Anna Torres
La UB, la UPC i la UOC conviden una seixantena de vicerectors de la xarxa internacional CINDA del 15 al 18 de maig

Del 15 al 18 de maig una seixantena de vicerectors acadmics, de globalitzaci, de recerca i d'innovaci de Llatinoamrica participaran a Barcelona en una trobada per a analitzar els reptes de la universitat en l'era digital. La UB, la UPC i la UOC han convidat els representants de la xarxa internacional CINDA (Centro Interuniversitario de Desarrollo), que actualment presideix el rector de la Universitat Oberta de Catalunya, Josep A. Planell.

El dimecres 17 de maig, a la seu de l'Institut d'Estudis Catalans (c/ Carme, 47. Barcelona), tindr lloc el seminari La universitat en l'era digital: reptes, desafiaments i tendncies emergents. Durant la jornada, que comenar a les 9 i acabar a les 17, s'analitzaran qestions com la innovaci en models d'ensenyament i espais d'aprenentatge, els nous rols del docent (quins perfils de professional es necessiten en aquest nou escenari i com afectaran el currculum i les prctiques pedaggiques), les noves demandes dels estudiants i la qualitat i acreditaci dels programes d'aprenentatge en lnia (e-learning) des de la perspectiva dels organismes d'avaluaci. El seminari tamb posar el focus a analitzar la recerca en l'era digital, amb l'anlisi de qestions com la mobilitat dels investigadors i la creaci de xarxes internacionals d'investigaci.

Algunes de les institucions participants sn la Universitat de Cantbria, la Universitat de Panam, la Pontifcia Universitat Catlica del Per, la Universitat de Talca (Xile), la Universitat Catlica de l'Uruguai, la Universitat dels Andes (Colmbia), la Universitat Catlica Boliviana San Pablo, la Universitat Peruana Cayetano Heredia, la Universitat Nacional de Cuyo (Argentina), la Pontifcia Universitat Javeriana (Colmbia), l'Escola Superior Politcnica del Litoral (Equador), la Universitat de Lima i la Universitat Privada Santa Cruz de la Sierra (Bolvia), entre altres.

La UOC estreny llaos amb Llatinoamrica

Segons la vicerectora de Globalitzaci i Cooperaci de la UOC, Pastora Martnez, «pertnyer a la xarxa CINDA i presidir-la, per la seva trajectria i prestigi, ens permet reforar els vincles amb Llatinoamrica, ja que inclou ms d'una trentena d'universitats d'excel·lncia d'aquesta regi». Alhora permet compartir els beneficis socials de l'aprenentatge en lnia, perqu «facilita l'accs a la universitat en molts pasos de Llatinoamrica, on sovint les dificultats per a desplaar-se des de zones remotes o el preu dels programes fa que moltes persones no puguin ni tan sols plantejar-s'ho», afegeix aquesta vicerectora de la UOC.

A ms, la UOC col·labora amb la Universitat dels Andes (Colmbia) i la Universitat de Talca (Xile) en diversos projectes de recerca i formaci que s'emmarquen en l'estratgia global i social de la Universitat. «Amb la Universitat dels Andes treballem en el programa de recerca que estudia l'impacte de les TIC a les universitats colombianes», juntament amb quinze universitats i amb el lideratge del professor de la UOC Josep Maria Duart i Luz Adriana Osorio, de la Universitat dels Andes. Amb la Universitat de Talca «hem iniciat una mobilitat internacional per la qual els seus estudiants fan assignatures de grau amb nosaltres», explica Martnez.

El rector de la UOC, president de CINDA

El rector de la UOC, Josep A. Planell, s el president del Centro Interuniversitario de Desarrollo des de l'octubre de l'any passat. Va succeir Jos Tadeu Jorge, rector de la Universitat Estatal de Campinas, desprs de la votaci per unanimitat dels membres de la Junta Directiva. El rector de la UOC va assumir la nova responsabilitat amb «il·lusi, ats que els compromisos de la UOC s'alineen perfectament amb els de CINDA, en el fet de buscar una docncia i recerca de qualitat i tamb la contribuci de la millora de les poltiques d'ensenyament superior i de gesti universitria».

La presidncia de CINDA es fa per mandats de dos anys. Les candidatures per a president s'han d'efectuar amb el suport de tres rectors, d'almenys dos pasos distints. La candidatura del rector de la UOC va tenir el suport dels tres altres membres del Comit Executiu: Universitat Estatal de Campinas (Brasil), Universitat de Talca (Xile) i Universitat Peruana Cayetano Heredia (Per).

CINDA (Centro Interuniversitario de Desarrollo)

s una corporaci internacional sense nim de lucre integrada per importants universitats de l'Amrica Llatina i Europa; entre les catalanes hi ha la UOC, la UB i la UPC, i de la resta de l'Estat espanyol, les universitats de Cantbria i Mlaga. CINDA explora temes centrals de poltica i gesti universitria amb l'objectiu de posar el coneixement acumulat al servei de les poltiques pbliques i de les institucions corresponents.

CINDA posa un mfasi especial en l'assegurament de la qualitat d'universitats i programes, per a la qual cosa disposa d'un instrument nic, l'IAC (Instituto Internacional para el Aseguramiento de la Calidad), establert «com a resposta a una demanda creixent de serveis de consultoria, acreditaci i avaluaci de la qualitat».

Enllaos relacionats