18/5/17 · Institucional

La UOC lliura la Medalla d'Honor a Gabriel Ferraté

El president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, presidirà l'acte d'homenatge de la Universitat al seu rector fundador en un acte al Palau de la Generalitat
Foto: UOC

El dimarts 23 de maig la UOC retrà homenatge al seu rector fundador, Gabriel Ferraté, que, per encàrrec del govern de la Generalitat, va idear i crear la Universitat Oberta de Catalunya l’any 1994, institució que va dirigir durant deu anys (1995-2005). A l’acte, presidit pel president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, hi intervindran el secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, i el rector de la UOC, Josep A. Planell, a més de Gabriel Ferraté. La celebració tindrà lloc al saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat (entrada pel carrer Sant Honorat) a les 17 h.

La Fundació per a la Universitat Oberta de Catalunya es va constituir l’any 1994 i va ser la primera del món a concebre’s plenament a la xarxa. En paraules de Ferraté, «la UOC va donar cobertura a un projecte –o més aviat a una idea– que algunes persones no acabaven de comprendre i moltes altres observaven amb escepticisme, però que tots nosaltres afrontàvem amb una ambició i il·lusió directament proporcionals a l’envergadura del repte». El curs pilot, del setembre del 1995 al juliol del 1996, va tenir dos-cents estudiants matriculats de les dues úniques titulacions que s’oferien: Ciències Empresarials i el segon cicle de Psicopedagogia.

Gabriel Ferraté i Pascual

Enginyer industrial i pèrit agrícola, va néixer a Reus l’any 1932. La seva activitat professional, científica i investigadora s’ha centrat en els camps de la informàtica, l’automàtica i la robòtica

Va ser rector de la Universitat Politècnica de Catalunya del 1972 al 1994, amb un parèntesi de dos anys (del 1976 al 1978), quan va ser nomenat director general d’Universitats i Investigació, i més tard director general de Política Científica del Ministeri d’Educació. Del 1995 al 2005 va ser el rector de la UOC.

Ha estat membre del Comitè Executiu de la International Federation of Automatic Control (IFAC), director de l’Institut de Cibernètica i vicepresident del Consell Interdepartamental de Recerca i Innovació Tecnològica (CIRIT). També ha estat president de l’Institut Cerdà. És doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de Madrid i per la Universitat de Lleida.

L’acte es podrà seguir en directe des del canal de la Universitat i per Facebook Live i es piularà des del compte @UOCuniversitat amb l’etiqueta #FerratéUOC.

Veure més sobre Institucional