Comunicat de l'ACUP sobre el Dia Internacional de les Dones

L’ACUP vol manifestar el seu suport a les reivindicacions plantejades en el marc de la commemoraci del Dia Internacional de les Dones, celebrat el 8 de mar de cada any arreu del mn. Aquesta adhesi pblica ha de comenar necessriament pel reconeixement de les prpies mancances del sistema universitari catal. Res exemplifica millor el cam que encara ens resta per fer que la presncia d’una nica rectora entre els mxims representants dels nostres centres d’educaci superior.

Si la persistncia de xacres camuflades sota eufemismes paternalistes com la ‘bretxa salarial’, el ‘sostre de vidre’, la precaritzaci (accentuada per la ‘she-austerity’) i el tracte desigual en funci del gnere ens interpel·la com a societat en el seu conjunt; resulta especialment sagnant en un mbit on el talent ha de prevaldre sobre qualsevol altra consideraci. A ms d’injust i arbitrari, renunciar al 50% de les nostres potencialitats i capacitats ciutadanes resulta estpid i dilapidador.

Per aix, la necessria actuaci en els mbits social i laboral ha d’anar acompanyada d’una mirada ms ambiciosa que incideixi en les raons ltimes d’aquest biaix discriminatori. Aquest comproms comprn el llenguatge –sempre important—, per ha d’anar ms enll per tal d’incorporar la perspectiva de gnere com a element fonamental i fundacional de tota la societat. s aqu on la universitat t un paper a jugar com agent proactiu i decisiu a l’hora de trencar estereotips de forma transversal en tota la seva activitat docent, professional i de recerca.

Cal combatre proactivament els relats i els prejudicis culturals sobre la inferioritat intel·lectual femenina o que en limiten el seu desenvolupament, cal integrar la perspectiva de gnere com un element enriquidor del propi coneixement contra les velles derives masclistes, i cal normalitzar la imatge, la presncia i la consideraci de les dones dins de l’acadmia. Les inrcies sn poderoses i, fins i tot, perjudicials, com quan condicionen la recerca i prioritzen investigadors, problemes, objectius i grups focus sense diversitat de gnere. No es tracta de plantejar una recerca femenina contra una de masculina, sin de fer una millor recerca, una millor docncia, una millor universitat.

Des de totes i cadascunes de les universitats pbliques catalanes, amb la implicaci de tota la comunitat universitria i amb l’ajuda de les respectives Unitats d’Igualtat, ens comprometem a seguir treballant per denunciar i superar injustcies flagrants camuflades sota un fals determinisme, i per crear uns entorns lliures de qualsevol mena de discriminaci envers les dones. Noms a travs de la integraci d’una major diversitat i complexitat serem millors.

Enllaos relacionats