El canvi de rutines de les vacances afavoreix deixar de fumar

El canvi de rutines de les vacances afavoreix deixar de fumar durant l'estiu

Les vacances es revelen com una oportunitat per a deixar de fumar. Aix ho confirma el psicleg Antoni Baena, professor dels Estudis de Cincies de Salut de la UOC i investigador de la Unitat de Control del Tabac de l’Institut Catal d’Oncologia (ICO): «Sempre s un bon moment, per l’estiu s especial perqu les situacions favorables per a aconseguir-ho es multipliquen». Canviar de rutina s fonamental per a no recordar el tabac, explica l’expert, i en aquest sentit, l’estiu s idoni perqu propicia de manera natural canvis d’hbits.

Els fumadors, durant l’any, associen fumar un cigarret a llevar-se, als moments de pausa i caf al treball, a quan van i tornen de la feina amb cotxe, entre altres ocasions; per en poca de vacances, les rutines sn diferents i, per tant, deixar de fumar pot resultar ms fcil. «La gent t ms temps per a relaxar tant el cos com la ment, per a gaudir de l’aire lliure i de moments de diversi, i per a provar coses noves», apunta l'investigador.

En el tabaquisme hi ha una dependncia a la nicotina, fsica, psicolgica i social. Per a superar-la durant el perode vacacional, Baena recomana tenir presents alguns consells. Buscar el suport de la famlia i els amics i, si cal, recrrer a professionals que ofereixin tractaments eficaos per deixar de fumar, tant farmacolgics com psicolgics. «Noms el 7% dels fumadors que deixen de fumar demanen ajuda professional», adverteix l'expert.

Augmentar l’activitat fsica, com passejar, crrer, ballar, nedar o sortir en bici ‒sempre que sigui, s clar, en hores de baixa exposici al sol o a temperatures elevades‒ tamb s important. «Fer exercici fsic regula l’ansietat i genera endorfines que augmenten el benestar per a combatre la sndrome d’abstinncia que pot causar el tabac», diu el psicleg.

L’alcohol pot ser un dels desencadenants d’una recaiguda de qui vulgui deixar de fumar, i per aix s aconsellable evitar-lo o beure’n moderadament. «Un altre recurs que es pot posar en prctica s substituir les begudes excitants com el caf o el te per sucs de fruites, perqu contribueix a fer els dies diferents i a allunyar-se de la rutina associada al tabac», assenyala.

Buscar espais lliures de fum s clau i, per aix, si les persones volen relaxar-se i no pensar en el tabac, s aconsellable triar piscines o platges on sigui prohibit fumar. Les aplicacions tamb poden ser unes bones aliades: «Els jocs o les apps especfics per a deixar de fumar contribueixen a mantenir la ment ocupada», explica Baena.

El cansament i les infeccions respiratries es redueixen

Els efectes positius de deixar de fumar es noten a les poques hores, per es consoliden a les setmanes o al mes de deixar-ho. «Es comena a recuperar l’olfacte, l’entrada d’aire als pulmons millora, la sensaci de cansament es redueix i hi ha menys tos i infeccions respiratries», explica el professor de la UOC. «A ms, en un mes els receptors del cervell que s’han sensibilitzat a la nicotina comencen a tornar a la normalitat, completant l'adaptaci als tres mesos. Aix ajuda a trencar el cicle de l’addicci a la nicotina».

«Per a evitar la recaiguda en tornar de les vacances, cal planificar l'arribada anotant en un lloc visible de casa totes les avantatges que s'han recuperat o trobat, principalment les noves, i actuar com una persona diferent, amb rutines i gustos diferents. Per, sobretot s'ha d'estar molt alerta de no caure en l'excs de confiana, s a dir, oblidar el tabac comporta una mica ms de temps», conclou Baena.