Els jugadors de videojocs d'entre 45 i 64 anys augmenten el 47% en un any

La generaci Atari se suma a la xifra de videojugadors grans

Les persones grans juguen per plaer i per socialitzar-se amb les amistats i els familiars

L's dels jocs digitals potencia les seves habilitats cognitives

Maria Isabel Moreno, de Badalona, t 69 anys i juga amb videojocs a la tauleta. Li encanten el Candy Crash, el Mahjong, el Bubble i el Sudoku. L'equip suec Silver Snipers, format per tres homes i dues dones amb una edat mitjana de 67 anys, participen en exhibicions amb joves en els eSports. I l'argentina Isabel Martinotti, de 82 anys, coneguda com l'«via gamer», s'ha convertit en una sensaci a les xarxes socials. Tots ells sn una mostra de com el mn dels videojocs tamb s el terreny de la gent ms gran. A Espanya, en un any els jugadors que tenen entre 45 i 64 anys s'ha incrementat el 47%: ha passat del 15% d'un total de 15 milions de jugadors el 2016 al 22% d'un total de 15,8 milions de jugadors el 2017. Experts de la UOC en videojocs, gent gran i TIC, i neurocincia analitzen aquest fenomen.

A Moreno no li agrada la tecnologia, per s els videojocs. De fet, quan treballava de mestra feia servir puntualment l'ordinador per a temes laborals. Des de que li van regalar la consola Nintendo fa uns quants anys s quan es va animar a provar-los. «La consola incloa uns jocs d'exercicis mentals que em van agradar», diu. Amb altres regals que han vingut desprs, com un ordinador porttil i una tauleta, ha anat descobrint altres jocs associats a aquests aparells. «Ara amb la tauleta hi jugo cada vespre unes dues hores mentre veig la televisi». I afegeix que s'ha aficionat a alguns d'ells per recomanaci d'una amiga i que prefereix jugar-hi tranquil·lament des de casa i no pas amb el mbil quan est fora.

Aquest cas reflecteix com molta gent gran s'apunta a jugar tant per mantenir-se gil mentalment com per entretenir-se. Com apunta Joan Arnedo, professor d'informtica de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i director del mster de Disseny i Desenvolupament de Videojocs, hi ha una renovaci del videojoc com a mitj d'entreteniment. «L'any 1983 va sortir la primera consola de menjador Nintendo al Jap, i un jove de 15 anys de llavors ara en t 50. I a Amrica, amb la revoluci d'Atari el 1977, molts dels seus seguidors ara deuen tenir uns 60 anys», explica l'expert. «s la generaci dels 8-16 bits –afegeix- la que mana ara mateix entre els videojugadors grans, ho tenen molt interioritzat».

Pel que fa al tipus de jocs, Arnedo explica que solen fer servir els que sn ms propis del mbil o la tauleta. «Les caracterstiques d'aquests jocs, com Candy Crush o Pokmon Go, s que van en dispositius que tenen una usabilitat ms agradable per a ells, com, per exemple, els controls, la situaci dels mens o la tria dels elements grfics i els colors, i estan molt ben pensats. Quan es llana la bola en el Pokmon Go, o quan se seleccionen elements al Candy Crush fent lliscar un dit, tot s molt natural i orgnic», apunta l'expert.

Mireia Ferndndez-Ardvol, experta en gent gran i TIC i investigadora de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC, explica que, lluny dels estereotips, en el col·lectiu de les persones grans n'hi que tenen passi per la tecnologia digital o per temes concrets que estiguin representats en el joc. «Juguen per plaer i tamb perqu s important socialitzar amb les amistats i els familiars, siguin de la mateixa edat o d'altres generacions», afegeix.

Aquesta tendncia en ala desmunta els prejudicis i un discurs que est molt ests, que noms se centra a concebre el joc digital com un instrument per a solucionar els problemes associats amb l'edat (l'allament, el sedentarisme, el declivi cognitiu o la manca de competncies digitals). «La tecnologia digital, i tamb els videojocs, se solen veure noms com a “solucionadors de problemes” de la gent gran», apunta Fernndez-Ardvol.

Beneficis dels videojocs entre la gent gran

Diversos estudis demostren que jugar amb videojocs t efectes positius sobre la capacitat cognitiva de les persones grans. «Aquestes millores tamb sn observables en adults ms joves que han estat jugadors habituals de videojocs d'acci: memria de treball i atenci sostinguda, entre altres», apunta Diego Redolar, neurocientfic i professor dels Estudis de Cincies de la Salut de la UOC. Els videojocs, afegeix l'expert, es podrien convertir en una eina teraputica prometedora per a les persones que tenen dficits de control cognitiu, com, per exemple, les persones amb dficit d'atenci amb hiperactivitat, depressi o demncia.

«Per els jocs digitals d'acci com els que fan servir els Silver Snipers no sn adequats per a les totes les persones grans», adverteix Redolar, que diu que «el ritme frentic que tenen pot ser aclaparador». El professor explica que, quan es vol agilitar el temps de reacci de la gent gran, per exemple, per a millorar-ne la capacitat de conducci, es necessiten jocs adaptats, amb un ritme ms moderat, que signifiquin un repte, per ms assequible. Aix, doncs, «cal rebaixar el nivell d'exigncia i el contingut violent dels jocs dissenyats per a millorar la cognici de la gent gran».