3/1/19 · Institucional

Els jocs de taula, eina d'integració social per a joves en risc d'exclusió

La UOC col·labora en un projecte destinat a ajudar nens i joves per mitjà del joc
Sheldon Nunes / Unsplash

En paraules del director del programa d’Enginyeria Informàtica, Daniel Riera, es tracta d’un acord important per a la UOC «perquè ens permet col·laborar amb una associació que impacta directament a la nostra societat, especialment ajudant els infants i els adolescents». I, alhora, permet convertir l’afició de part del professorat –entre els quals s’inclou–, del personal de gestió i dels estudiants de la Universitat que són gamers en una eina d’integració social.

Editorials, comerços i particulars cedeixen a AJ jocs de taula i altres recursos gràcies als quals ha anat construint una ludoteca que dona servei a molts joves i nens que el necessiten. Un grup de voluntaris gamers (anomenats «camisetas naranjas») ofereixen el servei de «ludoteca i acompanyament» a les institucions que el sol·licitin. La vessant més social recau en aquells centres amb nens i adolescents amb necessitats especials. En aquests casos, els voluntaris requereixen certa preparació i és la UOC la institució que proporciona el perfil més adient per a tractar determinades habilitats i competències.

A més, amb els treballs finals participatius, els estudiants de la UOC poden ajudar també aquesta entitat. De fet, ja se’n fan o planifiquen alguns en què es desenvoluparà un recurs tecnològic i es dissenyarà una formació per a voluntaris que hagin de fer acció directa, entre altres qüestions.

La col·laboració entre les dues institucions es remunta al 2017, arran de la primera edició del MOOC «Introducción a la gamificación a través de casos prácticos», que la Universitat va posar en marxa llavors. AJ va donar suport en la difusió d’un curs que arribarà a la seva tercera edició el març d’aquest 2019. El conveni dona cobertura en la difusió d’activitats i formació relacionada amb els jocs, tant de taula com videojocs; de fet, la UOC ofereix també el màster de Disseny i Desenvolupament de Videojocs, que dirigeix el professor Joan Arnedo. Una de les col·laboracions indirectes més recents amb AJ ha estat la gravació del darrer capítol del podcast «0 en cordura» (un projecte solidari amb aquesta associació) a l’estand de la UOC al Barcelona Games World.

Veure més sobre Institucional