9/4/19 · Recerca

Cisco Systems impulsa un projecte de la UOC per a optimitzar la transmissió de dades entre dispositius electrònics

Els investigadors desenvoluparan una tecnologia que permetrà fer arribar informació en temps real i a baix cost a través de les xarxes de comunicacions a la indústria
Foto: Pexels/rawpixel.com

Disposar d’una tecnologia que compti els cotxes que circulen per un carrer i reporti aquesta dada en temps real als conductors. Això podria ser un dels exemples aplicables de la tecnologia que estudia la UOC finançada per Cisco University Research Program Fund, un fons assessor de la Silicon Valley Community Foundation. El fons –prové de CISCO, el gegant nord-americà de les telecomunicacions, que l’any 2018 va facturar prop de 50.000 milions de dòlars- ha aprovat una proposta del grup de recerca Wireless Networks (WiNE) per a maximitzar el rendiment en les transmissions de dades entre xarxes, com poden ser les de telefonia mòbil.

«En el nostre entorn tenim cobertura de diferents xarxes de comunicació que diferents usuaris utilitzen per a diferents serveis; per exemple, la de telefonia mòbil. La nostra tecnologia vol emprar una xarxa o una altra en funció de l’objectiu, com ara garantir que la informació arribi en temps real, al mateix temps que es minimitza el cost econòmic d’aquesta transmissió», explica Cristina Cano, investigadora de WiNE, grup adscrit a l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC. L'equip de recerca, format per Cristina Cano, Marc Guerrero i Xavier Vilajosana, aspira a desenvolupar una tecnologia de baix cost que exploti les comunicacions de banda dual per a maximitzar el rendiment de la transmissió d’informació entre xarxes. La banda dual permet que un dispositiu funcioni en dues bandes de freqüència diferents, com la itinerància en telefonia mòbil, que compagina un mateix servei telefònic fora del país en què normalment s’utilitza el servei. El projecte de la UOC proposa, a més, que aquestes bandes duals utilitzin diferents tecnologies de xarxa per a optimitzar la transmissió de dades en cas que alguna de les que preveu tingui interferències.

Optimitzar la transmissió de dades

La recerca de la UOC s’emmarca en l’àmbit de les low-power wide-area networks (LPWAN), xarxes d’àrea local de baix consum, que són sense fils i que estan dissenyades per a permetre comunicacions de llarg abast a una taxa de bits baixa entre objectes connectats, com poden ser sensors alimentats per bateries. Segons els investigadors, l’ús actual d’aquestes xarxes dificulta el fet de decidir quina tecnologia s’ha d’implantar per a transmetre dades eficaçment, de manera que és necessari triar entre una solució d’alt cost, com les tecnologies mòbils amb llicència, o comprometre la garantia del rendiment i optar per solucions sense llicència. El projecte de la UOC proposa explotar les comunicacions de banda dual perquè els dispositius electrònics puguin triar utilitzar una xarxa o una altra en funció del seu objectiu i tenir una solució en cas que alguna es congestioni. La recerca busca optimitzar la transmissió d’informació entre xarxes i dispositius, a més de millorar-ne l’eficiència i rebaixar-ne els costos econòmics.

«Que una de les empreses més grans del món en l’àmbit de les telecomunicacions valori una proposta de recerca del nostre grup és una gran oportunitat per a donar visibilitat al que fem i posicionar la nostra activitat en l’àmbit internacional», apunta Xavier Vilajosana, investigador capdavanter de WiNE. «Més enllà del finançament del projecte, aquesta és una oportunitat per a analitzar l’enfocament industrial de les propostes de recerca, intentar aportar-hi valor industrial i encaminar la nostra recerca cap a resultats materialitzables», afegeix Vilajosana.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca