Adeu als greixos trans afegits als aliments

Foto: Mockaroon/Unsplash

Entra en vigor la llei que limita els greixos trans en la producci alimentria industrial

Galetes, brioixeria, gelats, snacks com patates fregides, o menjars precuinats com croquetes i crestes. Aquests sn els aliments en els quals s ms habitual trobar greixos parcialment hidrogenats, ms coneguts com greixos trans, segons explica la professora dels Estudis de Cincies de la Salut de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Alicia Aguilar. I tamb els que hauran de canviar la composici a partir d'ara, ja que el 15 de maig ha entrat en vigor la normativa europea que limita la presncia de greixos trans a un mxim de 2 grams per cada 100 de greix. El Reglament (UE) 2019/649 de la Comissi Europea estableix un perode transitori de dos anys perqu les indstries es puguin adaptar a aquest canvi, que s'ha d'aplicar als aliments destinats als consumidors i als detallistes.

Els greixos trans consisteixen en olis vegetals ―ms econmics que els d'origen animal― als quals s'afegeix hidrogen a pressi per a aconseguir que no siguin tan lquids i tinguin una textura ms fcil de manipular. Aquesta hidrogenaci parcial tamb allarga la data de caducitat del producte.

Tanmateix, est demostrat que sn fins i tot ms perillosos per a la salut que els greixos saturats, d'origen animal: «Els greixos trans provoquen els mateixos efectes nocius que els saturats consumint-ne una quantitat molt ms petita. Per aquest motiu, s important regular que la seva presncia en els aliments sigui mnima», explica Alicia Aguilar, investigadora del grup de recerca FoodLab de la UOC.

El consum d'cids grassos trans augmenta els nivells de colesterol, sobretot el colesterol LDL (colesterol dolent), i, a ms, disminueix el colesterol HDL (colesterol bo). De fet, el consum de greixos trans causa el doble de quantitat de colesterol dolent que si s'ingereix la mateixa quantitat de greixos saturats. Tamb fan crixer la presncia de triglicrids a la sang, i sn el nutrient que, quan se'n fa una ingesta elevada, augmenta ms el risc de patir malalties del cor, que sn la primera causa de mort a la Uni Europea. L'obesitat i la diabetis tamb estan vinculades a dietes riques en calories procedents de greixos trans.

Actualment, per a detectar la presncia d'aquests greixos cal buscar la indicaci «parcialment hidrogenat» a les etiquetes dels aliments. La limitaci d's per a la indstria alimentria de la Uni Europea arriba quatre anys desprs que es prohibissin als Estats Units.

La nova reglamentaci europea fa referncia als greixos trans industrials, que sn els que s'afegeixen en el procs de producci. Per hi ha alguns aliments, com la carn d'animals remugants o els seus derivats, que en contenen de manera natural i que no estan afectats per la nova llei.

«Aquests greixos es troben en una quantitat menor a la carn de vaca, a la llet o als formatges que no pas als productes que han estat produts amb greixos trans», explica la professora Alicia Aguilar. «La reglamentaci vol evitar que s'elaborin industrialment productes amb greixos trans o, almenys, minimitzar-ne la quantitat. Hem de pensar que s'afegeixen als que ja sn originriament en els aliments i, per tant, incrementen la quantitat que n'acabem ingerint durant el dia», afegeix.

Encara que els greixos trans naturals tinguin una presncia molt ms residual que els artificials, tenen els mateixos efectes nocius. «En general, no podem fer diferncies entre la procedncia dels nutrients o de les substncies per a considerar-les saludables o no segons siguin naturals o artificials», afirma Alicia Aguilar, que tamb s directora del mster universitari de Nutrici i Salut.

Aix, el concepte natural no s sinnim de saludable ni el concepte artificial, de no saludable. «Hi ha substncies presents naturalment en els aliments que poden ser txiques ―o fins i tot mortals, en alguns bolets― i hi ha aliments que, grcies a processos industrials, milloren les seves propietats o esdevenen accessibles a ms persones o durant ms temps, com els iogurts, les verdures congelades o els productes sense gluten per als celacs», explica.

En el cas dels greixos, a fi d'evitar els ms perjudicials per a la salut, la professora Aguilar recomana «fer una alimentaci ms basada en productes vegetals (fruites, verdures, llegums, arrs, pasta i oli d'oliva) i prioritzar el consum de peix en detriment del de carn».

#expertsUOC

Foto de la professora Alicia Aguilar Martnez

Alicia Aguilar Martnez

Professora dels Estudis de Cincies de la Salut
Directora del mster universitari de Nutrici i Salut
Sotsdirecci dels Estudis Cincies de la Salut

Expert/a en: Hbits alimentaris, educaci nutricional i aplicaci de les tecnologies de la informaci i la comunicaci a la promoci de la salut.

Àmbit de coneixement: Nutrici.

Veure fitxa