26/6/19 · Institucional

La Universitat Oberta de Catalunya signa una aliança amb Impact Hub Donostia
Els alumnes bascos de la UOC s'han incrementat un 300% els darrers cinc cursos
Foto: Impact Hub Donostia

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) inaugura el divendres 5 de juliol la seva primera oficina a Donostia per atendre els alumnes de la comunitat autònoma basca, el nombre dels quals s'ha incrementat un 300% els darrers cinc cursos. L'oficina estarà situada a l'Impact HUB Donostia, situat a l'edifici de Tabakalera, i «permetrà acostar la universitat a les empreses i institucions de Guipúscoa i contribuir a la millora personal i professional dels guipuscoans, a més d'oferir un tracte més personal als nostres estudiants i graduats», explica Ricard Gimenez, delegat de la UOC al País Basc.

«Impact Hub Donostia té com a missió ser un espai de comunitat referent per a la transformació social que treballa en xarxa amb altres agents com la UOC», afegeix Josune Razkin, cofundadora i presidenta d'aquesta cooperativa d'innovació social i aprenentatge. Per a Razkin, l'educació és «una eina de transformació social clau i tot el que sigui facilitar l'accés al coneixement innovador per a la comunitat emprenedora i per a la joventut afavoreix l'apoderament i l'esperit crític de les persones».

Ambdues institucions es caracteritzen per una aposta clara per la innovació i la transferència de coneixements i l'obertura d'aquest espai respon a la voluntat de la UOC de «formar part activa d'aquests ecosistemes en què una cultura d'innovació oberta i col·laborativa afavoreix la connexió de coneixement», explica Àngels Fitó, vicerectora de Competitivitat i Ocupabilitat. Fitó, que acudirà a la inauguració, creu que la UOC, per ser «una universitat emprenedora i catalitzadora de les relacions dinàmiques d'intercanvi de coneixement que han de produir-se entre els diferents agents de la denominada quàdruple hèlix (on, a més de les universitats, hi ha les administracions públiques, les empreses i la societat civil), ha de situar-se prop d'entorns innovadors».

Transformació digital a les empreses

Amb motiu de la inauguració s'ha organitzat la jornada Transformación digital y competitividad: nuevos retos para las empresas en el s. xxi, a la qual acudirà Miren Artaraz Miñón, directora de Política i Coordinació Universitària del Govern basc, a més d'altres representants institucionals (xxx) i del teixit empresarial guipuscoà.

Per a Artaraz, «la UOC ofereix l'oportunitat d'accedir a uns estudis universitaris online a estudiants bascos que no poden acudir a un centre presencial». La directora de Política i Coordinació Universitària també ha destacat la importància d'«estrènyer el vincle entre universitat i empresa», un dels objectius de la UOC a Euskadi i un dels cinc eixos del Pla del sistema universitari basc 2019-2022 aprovat recentment.

En aquest sentit, Razkin també destaca la importància del vincle entre les organitzacions i les empreses: «En la societat actual, i més encara en el futur, les empreses i les organitzacions tindran un desenvolupament sostenible en la mesura que siguin capaces de trobar un equilibri adequat entre el coneixement, el talent, l'organització i la tecnologia, en el qual la millora de les competències de les persones, l'adaptació i l'aprenentatge continu i l'habilitat per a transformar-se i desenvolupar el talent en les empreses es converteixen en la base fonamental de l'ocupabilitat de les persones i la sostenibilitat de les empreses».

Un dels problemes que es dibuixa per al futur immediat és l'atracció «del denominat talent digital», afegeix la presidenta d'Impact Hub Donostia. «Aquest talent es plasmaria, en bona mesura, en els denominats continguts STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), que a més dels continguts específics d'aquestes disciplines pressuposen altes capacitats d'abstracció i resolució de problemes complexos». Per a Razkin hi ha un «ampli» marge de millora per a incrementar el pes de les titulacions STEM, i el pas clau és incorporar les dones. La formació en titulacions STEM i la dona són aspectes clau de la transformació digital i Impact Hub Donostia i la UOC treballaran en conjunt per afavorir aquesta transformació social del futur.

Més de 1.000 estudiants de la UOC al País Basc

Euskadi és una de les comunitats autònomes on més creix el nombre d'estudiants de la UOC: «En els darrers cinc cursos el nombre de matrícules ha experimentat un creixement del 300%, i és la vuitena comunitat autònoma amb més estudiants del país», informa Ricard Giménez. 1.032 estudiants bascos estudien actualment en aquesta universitat en línia.

El 37% dels estudiants i graduats de la UOC al País Basc se situen a Guipúscoa, sobretot a la capital. Quant al gènere, i parlant de xifres totals del País Basc, el nombre de dones que trien aquesta universitat en línia és una mica superior al d'homes, amb el 58% dels matriculats. El 42% dels estudiants té més de 36 anys.

Els graus i els màsters universitaris són els estudis més sol·licitats a Euskadi, i entre els àmbits de coneixement, destaquen els Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació i els d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació; el grau de Psicologia i el grau d'Enginyeria Informàtica són les titulacions amb més estudiants. En el cas dels graduats, en canvi, l'àmbit amb nombre més alt és el dels Estudis d'Economia i Empresa.

A Euskadi, la UOC té des del 2016 una oficina a Bilbao gràcies a l'aliança amb UNESCO Etxea. L'obertura d'un nou centre a Donostia reafirma l'aposta d'aquesta universitat en línia de reforçar la presència al País Basc i establir acords i aliances amb institucions guipuscoanes.

Veure més sobre Institucional