27/6/19

La UOC renova el segell de qualitat educativa per al Consell d'Innovació Pedagògica de Barcelona

S'avalua la capacitat d'innovació amb relació al disseny dels entorns d'aprenentatge, a la vinculació amb la comunitat o a la versatilitat de l'organització
El Consell d'Innovació Pedagògica (CIP) de l'Ajuntament de Barcelona està format per una comunitat de més de 170 institucions
Foto: Element5 Digital / Unsplash

Els Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) han portat a terme una nova edició del segell de qualitat educativa (SQ) del Consell d'Innovació Pedagògica (CIP) de l'Ajuntament de Barcelona, al qual es poden adscriure totes les entitats que generen propostes amb finalitats educatives. Actualment, el Consell està format per una comunitat de més de 170 institucions.

A la jornada Barcelona, Ciutat Educadora, Vincles que Eduquen, organitzada pel CIP avui 27 de juny, es presentaran els paràmetres que proposa el segell de qualitat, «una eina que es posa al servei de les institucions per a orientar la innovació en les iniciatives que promouen en l'àmbit educatiu», explica Josep Maria Mominó, director del projecte i professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC.

Aquest segell, un requisit que han d'anar obtenint totes les institucions que formen part del CIP, es concep com una eina que ha de poder contribuir al disseny, el desenvolupament i la valoració dels resultats de les propostes educatives que proposen les institucions de la ciutat, en termes de qualitat i capacitat d'innovació.

La jornada, entre altres finalitats, vol contribuir a divulgar les dimensions i els criteris que proposa el segell de qualitat com a marc de qualitat compartit. Es tracta d'establir les bases per a la millora contínua de l'oferta educativa que genera la ciutat des d'institucions i entitats molt diverses.

El segell de qualitat, en cinc paràmetres

1. Disseny dels entorns d'aprenentatge
    Disseny de les propostes educatives, tenint en compte el coneixement que hi ha disponible sobre la naturalesa de l'aprenentatge i prenent com a primer punt de referència els principis associats als «entorns d'aprenentatge innovadors», tal com han estat definits pel Centre per a la Recerca i la Innovació Educativa (Centre for Educational Research and Innovation, CERI) de l'OCDE.
  2. Versatilitat de l'estructura organitzativa
    Versatilitat de l'organització per al disseny i el desenvolupament de propostes educatives de qualitat. El potencial d'aquestes propostes també s'ha de poder vincular a la flexibilitat i la capacitat d'aprenentatge de la mateixa organització a l'hora de facilitar la innovació en el desenvolupament de les seves iniciatives en el terreny educatiu.
  3. Cooperació amb la comunitat escolar
    Estratègia de la institució per a col·laborar amb els centres educatius, és a dir, la sensibilitat de les entitats a l'hora d'actuar, obertes a l'entorn, aprenent a generar vincles de col·laboració amb el sistema educatiu, imprescindibles no solament per a generar innovació, sinó també perquè la innovació pugui ser transferida al conjunt del sistema.
  4. Obertura a la col·laboració en xarxa
    Capacitat de les entitats de generar capital social i treure'n partit. La innovació també es vincula a la iniciativa i la capacitat de teixir fórmules de col·laboració amb altres institucions o agents de l'entorn més o menys immediat per a potenciar les propostes educatives i perquè siguin sostenibles.
  5. Educació per al desenvolupament sostenible
    Compromís amb una educació per als objectius de desenvolupament sostenible, dissenyant propostes educatives sensibles a l'Agenda 2030 de la UNESCO.

Experiències educatives singulars

El Consell d'Innovació Pedagògica de Barcelona és format per una comunitat de més de 170 institucions compromeses amb la construcció d'una ciutat educadora per mitjà de la creació i la generació d'experiències educatives singulars. La seva naturalesa multidisciplinària i la seva voluntat de generar vincles de proximitat amb la comunitat educativa i la ciutadania fan del Consell una xarxa dinàmica d'experimentació educativa.

El Consell d'Innovació Pedagògica és un agent educador que, amb els principis de qualitat i equitat, és i fa ciutat. La col·laboració entre la UOC i el CIP comença durant la primavera del 2017. En aquest procés, els Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació d'aquesta universitat en línia s'han fet càrrec de la segona, la tercera i la quarta edicions del segell de qualitat.