5/9/19 · Recerca

Un sistema en línia de mentories ajuda els estudiants a obtenir beques internacionals

Una alumna de la UOC cocrea el web ApplicAID, adreçat especialment a persones en risc de vulnerabilitat
Foto: Unsplash/John Schnobrich

Té 23 anys i parla anglès, francès, italià, alemany, espanyol, una mica de xinès, àrab i català (es va criar a Catalunya), i també ioruba (l'idioma de Nigèria, país on va néixer). El 2014, ser tan poliglota li va permetre participar en un concurs internacional promogut per ESL Educational Services i l'Organització de les Nacions Unides (ONU) i oferir un discurs al costat d'altres joves a l'Assemblea General, a Nova York. Aquesta experiència i altres beques diverses aconseguides abans i després han dut Pelumi Fadare, estudiant del màster universitari de Social Media: Gestió i Estratègia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), a tenir clar que el món és ple d'oportunitats, també per a les persones amb menys recursos. Per això ha creat ApplicAID, un sistema en línia de tutories per a ajudar estudiants en el procés de sol·licitud de beques, subsidis i altres oportunitats educatives subvencionades. Aquest projecte es va presentar a mitjan juny en la setena edició de la jornada d'emprenedoria SpinUOC.

«Al meu entendre, les beques són com una escola de la vida. Has de ser capaç de convèncer un jurat que t'ho mereixes. Per això, sempre recomano demanar totes les beques que ens interessin. Així un va aprenent a persuadir, a creure en si mateix, a transmetre la seva motivació. I, ho aconsegueixi o no, desenvolupa unes habilitats que rarament aprèn a l'escola o a la universitat. És un camí molt important», explica Fadare.

Amb aquesta convicció, el 2015 va crear el canal de YouTube Ninjanspiration, en què ofereix informació sobre com s'obtenen ajudes per a estudiar, una experiència que després la va portar a idear ApplicAID al costat de l'alemany Backtosch Mustafa, un altre jove amb inquietuds internacionals que actualment estudia a Harvard.

ApplicAID, que es va posar en marxa al final del 2018, s'adreça especialment a estudiants en risc de vulnerabilitat per disposar de menys recursos econòmics o per trobar-se en desavantatge pel fet, per exemple, d'haver migrat. I, naturalment, ha pogut arrencar gràcies a diverses subvencions.

Un match entre mentors i mentoritzats

L'objectiu bàsic d'ApplicAID és guiar els estudiants que busquin suport en optar a convocatòries d'oportunitats educatives subvencionades, sigui perquè no ho han aconseguit abans o perquè és la primera vegada que ho intenten.

Per a això, després d'inscriure's al web, l'equip d'ApplicAID els buscarà un mentor, és a dir, una altra persona amb experiència prèvia en l'àmbit i que, idealment, hagi aconseguit aquesta mateixa beca o una de molt semblant abans. Així podrà explicar a l'estudiant mentoritzat com ha d'enfocar la sol·licitud i les claus per a millorar les possibilitats d'èxit.

«Actualment, aquest match el fem d'una manera molt manual, amb un algoritme senzill basat en els estudis i els interessos. Però en el futur esperem desenvolupar un sistema d'aprenentatge automàtic, un sistema intel·ligent que ens ajudarà a emparellar-los», detalla Fadare.

Els estudiants s'han d'inscriure com a mínim dos mesos abans de la data límit de sol·licitud de la beca. Així, l'equip d'ApplicAID disposa de prou temps per a trobar el millor mentor i garantir un mes de suport a la sol·licitud, la qual cosa significa un mínim de quatre hores, una per setmana.

Una vegada posats en contacte, mentoritzat i mentor es poden comunicar de la manera que els vagi més bé, encara que els impulsors d'ApplicAID preveuen que el portal disposarà aviat d'un sistema de comunicació propi que registrarà les converses per a garantir la qualitat de les tutories.

Mentors motivats amb diverses recompenses

ApplicAID és, de moment, un servei gratuït per als mentoritzats i basat en la motivació dels mentors, que en inscriure's han d'acreditar les beques aconseguides fins llavors.

No obstant això, Fadare i els seus companys ja treballen en possibles recompenses per a aquests darrers. «Aconseguir mentors és un repte i ens movem per les xarxes socials, com Facebook. Però moltes persones que es mouen en l'àmbit internacional tenen poc temps. Intentem incentivar-los donant-los un certificat conforme són mentors, però també oferint-los ser al seu torn mentoritzats per persones que fa anys que treballen en grans empreses o organitzacions internacionals», relata Fadare.

A més, ApplicAID té previst obtenir un benefici econòmic per als mentors els mentoritzats dels quals tinguin èxit i aconsegueixin la beca o subvenció. Correspondrà a un petit percentatge de la quantitat d'aquesta beca.

Des de la posada en marxa, aquest sistema de tutories en línia té 250 persones inscrites, entre mentors i mentoritzats. En la fase inicial s'han produït cinc matches i un dels estudiants ha aconseguit la beca. Altres convocatòries estan pendents de ser resoltes.

Veure més sobre Recerca